CHOMEYL thinker to create CHOMEYLNESS among other CHOMEYLIERS

If you would not want to be forgotten as soon as you are dead, either write things worth reading or do things worth writing --> Benjamin Franklin

This blog is best viewed with Mozilla Firefox and Google Chrome

Thursday 17 July 2014

Ziarah ke Turki : Bursa Day 1

Salam,

Nampaknya hari ni dah masuk 20 Ramadhan, lansung tak update cerita puasa tahun ni lagi sebab nak beri laluan untuk entry yang dah peram berbulan-bulan. Alhamdulillah pada 5-19 April (hamek ko...dah 3 bulan peram entry) kami sekeluarga diberi peluang, kesempatan dan dimurahkan rezeki untuk mengikuti trip Umrah Ziarah Istanbul Bursa dibawah kelolaan Andalusia Travel & Tours. Rombongan ni lebih kurang 30 orang, di bawah jagaan mutawwif Ustaz Hanif.


+- jadual Umrah Ziarah Istanbul Bursa -+

Mula-mula memang rasa risau jugak sebab nak bawak SN berdua pergi umrah ziarah ni tapi memikirkan nak tinggal diorang berdua sampai 2 minggu mommy yang merana kerinduan nanti, maka angkut je lah hero ber-2 tu sekali.


+- alololo siap masuk beg dah takmo kena tinggal -+

Ziarah pertama dalam trip Umrah Ziarah Istanbul Bursa ni ialah ke Bursa Turki. Of course kerisauan paling utama bila travel jauh dengan hero2 yang tengah lasak ialah takut diorang kebosanan kat atas flight lepas tu mengamuk sampai ganggu passengers lain. Dah la perjalanan KL-Istanbul ambik masa 11 jam hooooooooi; lama kan?. Elok naik flight, dua2 hero tidur lena sampai lah landing kat Istanbul. Phewww, lega...dapatlah mommy & daddy pun tidur dengan nyenyak.


Here are some places that we visit on our 1st day Ziarah in Turkey :-

(1) Eyub Sultan Mosque
Takde masa nak berehat ke apa, terus Ahmet (tourist guide) bawak pergi 1st destination iaitu Eyub Sultan Mosque kat pinggir bandar Istanbul, near the Golden Horn, outside the Walls of Constantinople. Built in 1458, it was the first mosque constructed by the Ottoman Turks following the Conquest of Constantinople in 1453. Kat  kawasan perkuburan masjid ini lah jenazah Arwah Ahmad Ammar disemadikan. 


+- selfie je lah -+

+- tempat wudhuk lelaki di Eyub Sultan Mosque -+

+- kawasan perkuburan di perkarangan Eyub Sultan Mosque -+


(2) Ferry Istanbul-Bursa
Lepas tu kitorang di bawa menaiki bas menuju ke jeti dan naik feri ke Bursa. Bursa ialah bandar kota yang terletak di barat Turki. Ia merupakan bandar ke-4 terbesar di Turki setelah Istambul, Ankara dan Izmir. 

Dalam perjalanan ke Bursa, kitorang naik jambatan utama yang menghubungi benua Eropah dan Asia iaitu Bosphorus Bridge untuk ke terminal feri. Jambatan ini menghubungi Ortaköy (sebelah Eropa) dan Beylerbeyi (sebelah Asia). 


+- pemandangan atas Bosphorus Bridge -+

Sebelum naik feri sempat merasa roti Turki yang keras tapi sedap. Ke sebab lapar kot, sedap je lah apa pun yang diorang bagi makan. Lagipun sejuk2 memang lapar je lah memanjang. 


+- jual roti tengah2 kereta beratur nak naik feri -+


+- roti sama besar dengan muka abg SN -+

Ferry ride ambil masa dalam 40 minit untuk sampai ke terminal di Bursa. Budak dua orang tu bukan main lagi seronok dapat naik feri, nak duk kat luar je..tak reti sejuk. Abg SN asyik request nak makan, SN Jr pulak rajin melayan orang Turki walaupun sorang cakap bahasa ayam sorang cakap bahasa itik.


+- macam feri Penang-Prai tu la -+

+- semua motor besar, takde motor kapcai pon -+

+- family SN atas feri Bursa -+

+- kanak2 riang yang jakun dapat naik feri -+


(3) Ulu Cami (Grand Mosque)

Sebaik sampai kat Bursa, kitorang dibawa ke Ulu Cami (Grand Mosque). Ahmet expain sikit2 pasal sejarah masjid lepas tu kitorang diberi masa untuk solat sunat dan menikmati keindahan masjid. Ulu Cami adalah masjid yang terbesar di Bursa dan merupakan mercutanda arkitek bagi kerajaan Uthmaniyyah yang mana banyak menggunapakai elemen-elemen arkitek dari Kerajaan Seljuk. 



+- SN's family in the Grand Mosque -+

Pembinaannya diarahkan oleh Sultan Beyazid 1, direkabentuk oleh arkitek bernama Ali Neccar dan dibina dari tahun 1396 ~ 1400. Masjid yang berbentuk segi empat dengan 2 minatet serta 20 kubah yang disusun dalam 4 barisan dan diampu oleh 12 tiang.



Menurut sejarah, 20 kubah ini dibina bagi menggantikan 20 buah masjid yang dijanjikan oleh Sultan Beyazid 1 sekiranya baginda memenangi Perang Nicopolis pada tahun 1396. Disebabkan masalah kewangan, baginda tidak dapat membina masjid sebanyak itu, sebaliknya membina sebuah masjid yang besar dengan 20 kubah sebagai simbol 20 masjid yang dijanjikan.



Dalam masjid ni jugak ada bilik khas yang digunakan Sultan ketika bersolat untuk mengelakkan dari incident yang tak di ingini berlaku. Kat dalam masjid ni siap ada fountain, jadi sila lah bayangkan betapa kalutnya mommy & daddy nak jaga SN berdua yang tak tentu arah nampak "kolam" nak swimming *face palm*.


+- tengok gambar kanan, SN jr dah angkat kaki panjat pagar sebab nak mandi 'kolam' -+



(4) Restaurant Kofteci Yusuf
Masa makan tengahari kitorang di bawa ke restoran Kofteci Yusuf untuk merasa masakan Turki iaitu Kofte.  Kofte (meatball bentuk daging burger) biasanya di hidangkan dengan piyaz (bean salad + bawang + tomato). Di samping tu ada roti, sup, dan juga olive jeruk. Mak incik yang tak berapa makan sayur ni sebab kan lapar sangat, bedal je makan semua. Founder restoran ni guna daging dari haiwan yang dibela sendiri, siap ada jual product macam sosej & daging kat dalam restoran ni. 


+- nampak sedap kan..memang sedap *eh terliur pulak tgk di bulan posa* -+


(5) Yesil Cami (Green Mosque) 

Next destination ialah ke Green Mosque untuk solat zohor-asar. Masa kat sini, kebetulan ada rombongan student kolej yang datang dari bandar lain. DIorang excited terlebih tengok orang Malaysia datang. Banyak kali diorang ajak posing, especially dengan SN berdua dan jugak anak bujang yang join rombongan umrah ziarah ni.


+- Ahmet (tourist guide, jaket merah) tengah beri penerangan kat ahli rombongan TK05 -+


+- cantik2 org Turki -+

Masa solat ni I kena take turns dengan hubby sebab SN berdua tak sabar nak main lari2 kat rumput cantik tepi masjid. Ye lari lah anak, guling2 lah anak...mommy & daddy layankan je la. Boys will always be boys. Diorang behave tak ngamuk sepanjang trip ni pon kami dah syukur sangat.

+- mommy pun rasa nak join lari2 guling2 jugak sebenarnya -+


(6) Yesil Turbe/Tomb (Green Tomb) 
Bersebelahan dengan Yesil Cami ni ada Yesil Tomb yang menempatkan makam Sultam Mehmed I dan keluarganya. 


+- outside of the Green Tomb -+

+- makam Sultan Mehmed -+


(7) Silk House
Tak lengkap kunjungan ke Turki kalau tak tengok silk. Tapi tengok je lah, mak incik tak beli pon..mahal weh, baik I support batik Malaysia *tiba2 koya patriotik*. Beli sehelai dua tudung & shawl pashmina je buat kenang-kenangan. Yang penting beli fridge magnet nak tambah koleksi kat peti ais tu je hahaha. Kat dalam ni pon jenuh nak jaga abg SN sebab banyak benda2 senang pecah, SN jr memang dah takleh gerak sebab duk dalam Tula SSC tu. Last2 ye....memang daddy kena bayar satu cenderahati yg abg SN terpecah kan huhuhu.

+- dalam kedai Silk House -+ 

+- tengok tangan abg SN tu, tak duduk diam nak cuit sana sini -+


Akhirnya lepas sehari suntuk berjalan, menjelang Maghrib kitorang sampai lah ke hotel Gold 3. Masuk je bilik, mandikan hero berdua..solat maghrib-Isyak dan lepas tu selamat lah beradu dengan nyenyak nya. Konon2 nak keluar lagi malam jalan2 pusing Bursa...tapi pusing2 dalam mimpi je lah hahaha.


USEFUL TIPS :
(1)  Cara paling efektif untuk bagi anak2 tidur atas flight ialah bagi diorang lari dengan aktif kat seluruh ruang KLIA few hours sebelum flight, jangan bagi lansung diorang duduk dalam stroller...so ngam2 bila dah sampai departure time tu budak2 tu dah letih dan Insya Allah tidur nyenyak atas flight.

(2) Matawang Turki dipanggil Turkish Lira (YTL), masa kitorang pergi tu RM1.00 = 0.63 YTL. 

(3) Perbezaan waktu pulak Malaysia awal 6 jam dari Turki.  Sebab kami pergi masa musim bunga, suhu taklah sejuk sangat..just nice untuk kami yang merindui suhu sejuk hehe lebih kurang 8 °C - 16 °C.

(4) Invest in a good SSC (soft structured carrier)/wrap/ringsling supaya tak lenguh dukung baby lama2 sbb susah nak tolak stroller tempat ramai orang. At least mommy dukung adik, daddy boleh dukung abang.

(5) Child harness sangat perlu especially masa kat tempat orang ramai. Panda yang abg SN pikul tu sebenarnya child harness. 


Psssttt : Tak pasal2 abg SN jadi tumpuan sebab orang Turki nampak pelik je bila I tarik tali child harness tu...tapi disebabkan mommy ni jenis over-protective makanya lantak lah apa orang nak fikir. daripada menangis syahdu meratap hiba anak hilang ataupun daripada berpeluh keti*k kena lari laju2 kejar dia...eloklah mommy pakaikan je child harness tu kat abg SN.


~ Thanks for reading this (^-*) ~

4 words of wisdom & comments:

transformed housewife said...

Rasanya Husna pun nak kena beli child harness jugok ni. Dio tok sey doh duduk dle wrap.

Mazni Azmi said...

Assalamu'alaikum Wrmbth, wah dah sampai turki.

Memang cantik turki ni. Kesan kesan empayar uthmaniah pun masih ada lagi.

Sedikit sebanyak memang menimbulkan rasa teruja dengan kesungguhan orang islam zaman dahulu bina tamadun.

Memang terbaik sungguh.

Insyaallah kita pun ada potensi untu menyinar seperti mereka.

Saya ada kongsikan tips tips dari pengalaman sendiri untuk bakal jemaah umrah.

Senang nak ke sana kan sebab persiapa dah siap.

Jika puan tidak keberatan boleh masukkan dalam artikel ini?

Terima kasih banyak banyak ya

Kak Mahh said...

Samalah gambar kita...di air terjun dalam masjid.

Mama Zharfan said...

singgah baca ur entry psl turki..beshnya dpt ziarah turki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...