CHOMEYL thinker to create CHOMEYLNESS among other CHOMEYLIERS

If you would not want to be forgotten as soon as you are dead, either write things worth reading or do things worth writing --> Benjamin Franklin

This blog is best viewed with Mozilla Firefox and Google Chrome

Friday, 9 April 2010

Aurat yang kadang2 kita terlepas pandang

Assalamualaikum semua, salam pagi Jumaat yang indah dan berkat. Hari ni I nak share sedikit pasal aurat yang kadang2 kita terlepas pandang. Selalunya orang duk cakap pasal aurat wanita iaitu :-
Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai.

Tetapi, apa yang kadang2 kita terlepas pandanng ialah definisi lelaki ajnabi itu sendiri. I sendiri pun selalu di tegur oleh abah bila I tak menjaga aurat di hadapan lelaki2 ini :-

(1) Abang/Adik Ipar
• Wajib atas seseorang perempuan itu menutup aurat dari adik iparnya yang lelaki iaitu adik beradik lelaki bagi suaminya atau suami kepada adik beradik perempuannya.
• Oleh itu tidak boleh bersalaman dengannya.

(2) Bapa Saudara Sabit
• Wajib menutup aurat dari bapa saudara sabit yaitu suami bagi mak saudaranya .
• Oleh itu tidak boleh bersalaman dengannya.

(3) Bapa Saudara Suami
• Wajib juga menutup aurat daripada bapa saudara suaminya.
• Oleh itu tidak boleh bersalaman dengannya.

(4) Sepupu
• Wajib menutup aurat dari sepupunya samada sepupu itu anak lelaki bapa saudaranya atau anak lelaki emak saudaranya.
• Oleh itu tidak boleh bersalaman dengannya.


*video penerangan dari Ustaz Azhar* (sumber : dari sini)

Jika perempuan tersebut tinggal serumah dengan 4 golongan di atas maka wajib menutup sekelian badannya melainkan muka dan dua pergelangan tangannya. Dan dimaaf jika kelihatan kaki dan kedua lengannya sebab kesuakaran menutup kaki dan kedua lengan jika tinggal serumah.


Bukan nak tunjuk I ni alim ke apa, tapi I sekadar nak berkongsi tentang hal yang kadang2 kita terlepas pandang. Ada sesetengah dari kita tu, bila keluar dari rumah bukan main lagi jaga aurat, pakai tudung menutup dada dan baju longgar berlengan panjang. Tetapi bila di rumah sendiri dengan kehadiran ipar duai dan bapa saudara sabit, terlepas pandang pulak pasal menutup aurat ni. Mungkin tidak cukup pengetahuan dalam hal ini nerd *macam I yang tak banyak menuntut ilmu agama nih* huhuhu *mode: insaf*.


Masa mula2 kahwin dengan hubby dulu, I pun konfius kadang2, patut ke I salam dengan bapa2 saudara hubby. Kalau tak salam nanti orang ingat sombong, so I salam je lah. Masa tu I pun tak pasti dengan batas aurat I dengan bapa saudara hubby. So, I anggap perkongsian hari ni sebagai peringatan untuk diri I sendiri dan juga peringatan untuk hubby supaya selalu memantau aurat isterinya yang kadang2 sengal ini sengihnampakgigi ngeeeee. Semoga Allah sentiasa bukakan pintu hidayahNYa untuk I dan hubby..amin.


Pssssttt : sesekali berkongsi ilmu agama di hari Jumaat pun chomeyl jugak kan?
kenyit *wink wink*

41 words of wisdom & comments:

reitak said...

good sharing :D

Sidratul Muntaha said...

klu ayu
mmg sam tak bg salam dgn pak - pak sedara dia.
baik dari belah arwah aboh or arwah mok.
yg dia bgtu..just salam yg makcik2 jo or sedara2 perempuan.
yg laki2 tak payah.

kew_chop said...

thanks yatie. sgt beguno ko oghe hok baru nok paka tudung ni. huhu

oli said...

info yang bagus untuk kami yang muallaf....

nadnye said...

betul la tu Yatie, kadang mmg susah nak pakai tudung kat umah esp dgn adik atau abg ipar la...
tapi sebab adik iparku Ustaz, pandai2 la bawak diri.
La nie dah biasa dah..
Satu lagi kat rumah,bila org datang rumah dan kita keluar jemur kain kat luar rumah..

xeea said...

dgn pak mertua takpe, kan?
*konpius gak kekadang*

Farah said...

peringatan untuk i jugak..thanks!

yatie chomeyl said...

reitak >> u r most welcome dear ;)

ayu >> bagus Sam mengaja isterinya yang ayu hehe

murni >> samo2. oo murni baru nok paka tudung erk? ore x tahu plop hehe

oli >> hope it helps u ;)

yatie chomeyl said...

nadnye >> aah btul tu, kdg2 pi jemur kain pun terlupa nk pakai tudng kan..padahal ttp aurat jugak sbb kat luar rumah

xeea >> Menantu perempuan dengan bapa mertua adalah mahram di mana mereka berdua tidak boleh kahwin. Oleh itu aurat menantu dengan mertua sama sahaja dengan anak kandung. Ini bermakna menantu perempuan boleh membuka rambutnya di hadapan bapa mertua.
(sumber dari : http://www.islamgrid.gov.my/qna/index.php?cari=aurat+dengan+mertua)

farah >> ur welcome ;)

azzamoro said...

thanks for sharing. i pun tak tau yang kite tak boleh bersalaman dengan suami makcik kite and pakcik belah suami.

hmm... same2la jaga aurat kitesebaiknye.

rosemyn said...

woghih, nice info di pagi jumaat. thank you for sharing kay...

Tulip said...

bagus betol entry ni yatie...aku main salam je dgn semua sedara mara suami aku..iye la takut org kata sombong...aduss...camana nk ubah pasnih??? ko kena bg 1 entry lagi.."how to overcome the problems..."

thanks alot yatie!

eRaY said...

good entry...sbb mmg ramai yg amik remeh psl ini termasuk diri sendri. lebih2 lagi sbb nk jaga hati maka salam saje ngn sume sedara mare.

insyaallah jadi panduan tuk kite sumua.

mygoldpen said...

aah, yatie, setuju ngn comment Tulip..buat entri "How to overcome" plak..hehe. kdg2 sepupu2 yg dulu2 kecik skarang dh besar dh terbiasa - diorang yang hulur tgn dulu nk salam..adehla...terpaksa la tarik2 lengan baju lapik tgn...

Faz said...

thx 4 info..
btw sy minat sgt2 kat ustaz azhar idrus nih.kalu free dgrkan ceramah die btajuk azab api neraka.. best sgt..

syayassir said...

yatie,
bagus betul share ni..
memang masih ramai yang tak tahu, dan ada yang ingatkan bila kahwin dengan si abang, kira boleh salam aje dengan si adik...
sama2 lah kita sebarkan.. :)

temp. housewife said...

knur tahu sbb abah meme dok royak ko kito sokmo hal ni. tapi peringatan hok molek utk kito dgn yg lain2.

Huda said...

betul tu kak yatie..kdg2 org kite selamba je but may be betul diorg x tau kan :) huda dlu lg confuse ngn ayah mertua ni batal ke x air wudu' padahal x rupenye :) huda suke dgr ustaz azhar ceramah..best gile :)

MAMASYAZA said...

tq so much..semuanya ni utk peringatan bersama. akak pun ramai abg n adik ipar lelaki...masa dulu memula kawin, depa tegur gak akak, buka la tudung tu...takkan nak pakai tudung sepanjang masa walopun dlm umah...tp dah lelama depa pun makin faham apa sbbnye..hehehe..susah gak kan...kengkdg tu terlupa...tersalam le gak.

e.l.i.s.s.m.i.e said...

aku pun tahu,kdg2 termiss jugak salam ngan abang ipar bila dorang hulur.kalo kat belah family aku selamat la, sebab aku anak perempuan tunggal.ipar aku semua perempuan.huhuhu

isabelle said...

tq for sharing, yatie.
btw, u xnak kupas sikit ke ttg 'mahram sementara'?

Dandelion said...

betul tu yatie sbnrnya xkisah la rapat ke xrapat ke hape ke tp hukum tetap hukum n kena jaga aurat tu. kdg2 kiter kena tegur dgn org2 yg xtahu or yg susah sket org tua yg mebi tahu tp xkisah sbb bertudung dlm rmh or xsalam. kiter nk betulkn dia semula pn segan. kdg2 dh ckp n ingatkn dia, kiter jugak yg disalahkn nyer dgn alasan mereka2 tu bknnya org lain. haih mcm2. so solution nyer i skrg slalu elak tdo rmh sedara mara yg xkisah psl benda2 ni n kalo jmpa pn buat2 xtau n cpt2 lari sblm diorg hulur tgn nk salam hihi.

PadNani~~{@ said...

thanks for sharin something yg chomeyl like dis:)
renung2kan dan selamat beramal~~

safinah said...

insap jap baca ni.. tq for sharing this.. tazkirah di hari jumaat.. :)

miemiey said...

mmg betul..saya pon dgr dari ceramah ustaz azhar gak..hubby minat sgt ustaz ni....oooo kira di maafkan kl tgl serumah dgn ipar bagi menapak kan kaki dan lengan..sbb dah pk mmg susah nak buat kerja kl cam tu kan...tq for info berguna ni....mmg kita terlepas pandangkan lebih2 lagi kl tak tahu...

tiey said...

tq akak...sy mmg fail sket bab2 aurat ngn sedara ni..yg ipar tu lg la xtau..sbb xde ipar duai lg kot

zailamohamad said...

thanks for sharing!!
zaila pula selalu serba salah kalau sepupu laki datang rumah sebab dulu dah terbiasa tak pakai tudung depan diorang kan..last2 kena marah ngan hubby & paling teruk pon zaila letak towel r atas kepala..hehehehe

Izan Ishak said...

salam yatie...tq for sharing the good info. kadang2 kita mmg mudah lupa. bab ipar duai ni mmg org agak ambik mudah je.

mcm izan ni dah biasa sbb dah mmg semua abg ipar belaka...cuma sebelah suami je yg kekok sbb dorg ni tak praktikkan hal2 aurat nih. nak buat camne ek?

mazni_azis said...

mmg comeyl...:)

Momma Mia said...

suka2, good sharing & reminder

Cikpid said...

thanks Yatie bagi info bagus camni..

Tapi i selalu tersasul2 salam. Sebab org dah hulur tangan..huhuhu..

kakyong said...

betul ni, ramai yg amik ringan hal ni..
peringatan utk diri sendiri juga...

NURUL IZZA said...

salam YC: haih rindu nk bc celoteh akak bobey YC neh.

kade2 kt meme terlepas pndag TP kade2, adojah oghe sengaja dengan alasan, ssh kot. tp alhamdulillah, ma sokmo tego oghe. jadi alhamdulillah beghingak sokmo

Fid said...

salam ahdik
ahkak ada masalah bab bapa saudara hb nih
kalu balik kapong meme semuanya ada la
tambahan plak hb ni bapa saudara dia bela
meme balik umoh dio la
kalu tak salam meme huduh benau la jadiknya
menantu hantu la
tak salam 'pak mertua'
lagu mana ni?

Hamizah said...

tq..yatie.

yatie chomeyl said...

azza >> glad that now u know it ;)

woghih >> u r wel-chomeyl ;)

bibi >> nanti aku try buat entry mcm yg ko nak tu ;)

eray >> harap2nya gitu la

mygoldenpen >> ok2, nanti nak fikir camne nak tulis entry tu pulak hehe

yatie chomeyl said...

faz>> ceramah dia mmg semua bst2

sya >> btul tu, ramai yg x tahulagi pasal ni

k.nur >> aah, abah sokmo peringat ko kito

huda >> ustaz azar mmg rock ah ;)

mam syaza >> nasib baik dh faham kan,kalau x ... susah jugak kita kan kak

yatie chomeyl said...

eliss >> tu la, lu adik beradik semua lelaki..senang sikit kan

isabelle >> nanti i buat enry pasl tu pulak ok ;)

dandelion >> ooo good idea tu utk yg hadapi prob mcm u ni. thanks 4 sharing ur story

nani >> u r welcome dear

safinah >> aku pon insaf kejap masa tulis entry ni hik3x

yatie chomeyl said...

miemiey >> tu la,ustaz azhar lawak dan menghiburkan dlm cermah2 dia

tiey >> nanti d ada ipar duia, kira dh tahulah ;)

zaila >> eheh, meme la hubby maroh sbb tgugja dio didik zaila ;)

izan >> erm..nanti sama2 kita fikirkan camne nak buat

yatie chomeyl said...

angah >> spe chomeyl? ucu ke? ekeke

momma mia >> i suka jugak u sudi baca entry nih ;)

cik pid >> tu la bila org huur mmg terpaksa sambut gak kan

k.yong > tu la, peringatan utk diri sendiri sbnrnya i

yatie chomeyl said...

izza>> baco jange x baco ekekeke

ahkak fid >> aiyork, itu macam ka? compliated ni...nanti i tanya pd yg lebih pakar ok ;)

.k.hamizah >> u r most welcome ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...