CHOMEYL thinker to create CHOMEYLNESS among other CHOMEYLIERS

If you would not want to be forgotten as soon as you are dead, either write things worth reading or do things worth writing --> Benjamin Franklin

This blog is best viewed with Mozilla Firefox and Google Chrome

Tuesday 21 September 2010

Ada baby dalam perut Cik Ti ~tsk3x (T_T)

"Ada baby dalam perut Cik Ti".
*note: "Cik Ti" is referring to yours truly
*.


Cehhhhhhhhh! My oh My!.....Agak kurang hajo errr... I mean agak kurang sopan statement itu yang terluncur laju dari bibir salah seorang anak kepada kawan I kat sini. Geeeezzz...tak boleh nak salahkan anak kecil tak berdosa yang sungguh jujur dan ikhlas itu, salah baju kurung moden kain satin yang I pakai tu sebab tak berjaya nak menyembunyikan perut I. Errr..I mean I mengaku lah salah I sendiri yang melantak super duper jumbo sampai ketinggian perut tiba2 membukit menyamai perut elephant jumbo dan jugak hampir menandingi kecomelan perut mana2 mak buyung pada bulan ke-3 kehamilan..aiseh *tepuk perut laju2 nak bagi kempis semula*.

Here are the list of events that are responsible of making a significant impact on the growing expansion of my tummy :-

(1) Malam Raya

Intro untuk sessi menjadi jumbo bermula seawal waktu berbuka puasa di hari terakhir Ramadhan 1431H. Me and few other Malaysian friends around my house decided to held a small iftar session at Shahrul's house for the last day of Ramadhan. Little did I expect that the supposed to be small iftar session turns out to be pre-Eid celebration. Looking at the variety of foods presented on that day, I bet u'll be more than greedy like me. Ada nasi ayam chomeyl, cheese tart chomeyl, croissants, roti telur, nasi beriani....and on top of that ketupat dan kuah kacang~here in Fukuoka weh!. Mind you, daun ketupat di pos khas dari Malaysia dan Abg Zainuri has successfully made a super delicious ketupat to made my day. While the guys were performing Maghrib prayer and takbir raya, we the women couldn't stand the temptation to eat as much as "we" could. Okeh..a bit of misuse of the word "we", when the fact is "I" am the one yang tak boleh stop makan semuaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa makanan yang sedap2 di situ eheh. *gambar tak ambik sekeping pon sebab tak sabar2 nak ngap segala mak nenek makanan yang terhidang*


*hubby and Shahrul*


(2) 1 Syawal 1431H~ Jumaat
Upacara membuncitkan perut yang pertama err I mean acara pertama di pagi raya ialah solat sunat Eidulfitri di Masjid An-Nour, Fukuoka pada jam 9pg. Khutbah di sampaikan dalam English, dan siap ada beberapa acara menarik seperti pembhagaian hadiah kuiz Ramadhan, hafazan Al-Quran, Persembahan nasyid oleh kanak2 dan seperti yang semua sedia maklum, acara yang paling di tunggu2 ialah acara makan2
gatai hehe.


*khutbah raya*

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnuva8bkbZSEBnmBRU3NKSbsDopYAxP0GcfEJLHZ_dQ-344h_nHnBbM-_TGTs4l1iy4mRr578FmGsBjsMle73mB_aNl0dYpOp0yiluvqYCNud115z25EojrcBuo2s_wPijmsQGLzYa8cwL/s1600/DSC_0036.jpg
*jemaah lelaki*


*SN's family kat depan masjid*


*nah ambik, gambar 'Farid Kamil' dari pandangan sisi*

Hubby and I berganding bahu-ketiak *sebab bahu I kat paras ketiak hubby*; untuk buat roti jala makan dengan kuzi ayam. Walaupun baru 1st time hubby buat roti jala, dan 1st time jugak untuk I masak kuzi...Alhamdulillah, it turn out menjadi agak chomeyl dan agak sedap hehe. gatai .puji sendiri daaaaa.


*roti jala chomeyl*

Kemudian kami menuju ke rumah A.Azli & K.Ida untuk sessi terjah rumah terbuka. We had a blast of laksa Perlis yang memang di pos khas dari Perlis..perghhhhhhhhhhhhhhhh nikmatnya tak terkata sampai tambah berkali2. Pastu ada lagi nasi ayam goreng..pastu ada bluberry brownies, siap dengan lemon cake yg sungguh sedap jugak. Pendek kata, memang tak berkata2 sangatlah sebab mulut asyik laju menyuap makanan. Baby SN pulak memberi kerjasama baik kepada mommy dengan tidur sepuas2 hati memberi ruang yang luas buat perut mommy di isi dengan sepenuhnya hahaha.


*daddy seronok jugak bila baby SN tidur ngee*


*tak muat dalam rumah, makan kat luar pon OK je*


*juadah rumah terbuka K.Ida & A.Azli*

Lepas tu, kaum lelaki bergerak ke masjid untuk menunaikan Solat Jumaat. Kaum perempuan pulak bergerak ke rumah terbuka seterusnya iaitu rumah A.Hafizal & K.Sofiah yang terletak dalam 10 minit dari rumah pertama tadi. Kami berjalan kaki-di bawah terik mentari musim panas-sambil pakai baju raya-di bumi Fukuoka...*bayangkan kegigihan kami beraya*. Konon2 jalan kaki sebab nak exercise sikit, supaya dapat makan dengan banyak juga di rumah seterusnya ini..hahaha. Sesampainya di tempat yang dituju, I tidak berlengah lagi terus capai pinggan dan membedal nasi jagung, ketupat, nasi impit-kuah kacang dan LEMANG!. Ingat kat Jepun takde lemang ke weh? Ada LEMANG woooooooooooooooooooo....maka I tak toleh kiri kanan dan sedar tak sedar menambah makan berkali2 jugak di rumah ke2 ni. Tu belum kira kek kastard pandan dan biskut raya yang dimakan sambil bergosipan. ngeeeeeeeeeeeeeee.



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhxPbbtoDv_IrZ-s5jeSXFt33fNTumWsmhh8d40GZpLUwY2CNcBXOzMy7beNOWOWbaogzQpN3Auo9AiBT6Ht97ti1zLGTdkNRQ7c33Xf6nk76xPnzkZHs9bwbH1l65GxPFUqvaz-7FoGhT1/s1600/DSC_0058.jpg
*kaum wanita yang gigih beraya*

Destinasi rumah terbuka seterusnya bergerak pulak ke rumah A.Zaki & K.Liza. I ingatkan bila dah sampai sini, perut I dah kenyang jadi nak makan ringan2 jer. Sekali ada pulak spageti carbonara, kaki-gori (ABC) dan kek Barbie. Ha, korang raya kat Msia pun takde kek Barbie kan...I raya kat Fukuoka ada...jangan jeles eh.


=- left pic: Huzaimy (in blue) tengah gigih wat ABC -=
=- right pic: kek Barbie sempena birthday + hari raya -=



=- kaum lelaki tengah bergosipan jugak -=

Sesi terjahan raya pertama berakhir di waktu senja di rumah A.Nuri & K.Pora. On the way nak balik rumah, kami singgah ke rumah diorang sebab nak beraya. Tengok2 K.Pora pun masak makanan yang sungguh sedap2 sampai perut I tidak dapat menolak hidangan2 itu. Ada nasi impit-kuah lodeh, bihun goreng singapore, puding karamel, rendang ayam, pulut kuning dan bermacam2 jenis kuih raya. Perut I mula lah gelabah minta di isi dan mulut pun menjalankan tugasnya dengan menyuap makanan tak henti2 ke mulut.


=- siapa nak tolak hidangan lazat cenggini kan? -=

Kawan2 yang lain semua tengok I dengan pandangan mata semacam je. Siap ada yang tanya I ni ada 'membela' ke bila melihat jumlah kuantiti makanan yang masuk ke perut I hari tu. Ada jugak yang tak segan silu bertanya pada hubby apakah aktiviti yang I buat kat rumah sampai I kelihatan macam orang yang dah berminggu2 tak jumpa makanan haha. Semasa bertolak balik dari rumah ke-4 di hari raya itulah, perut I di'tegur' oleh budak kecik itu yang hairan bila tengok perut I tiba2 membuncit lalu beliau menuturkan kata2--> "ada baby dalam perut Cik Ti"..uwaaaaaaaaaaa...nangis (T_T).

Dek kerana kerakusan membaham bermacam2 juadah pada hari itu, malamnya perut I dan baby SN meragam pulak. Tapi tak lah sampai cirit birit, cuma ada rasa bergelodak sikit la. Sapu minyak panas dan off we doze off to la la land dengan selesa nya. Tidur pun sambil senyum sebab dapat makan yang best2 ngeeeeeeeeeeeeeeee.


(3) 2 Syawal 1431H ~ Sabtu


Mengambil iktibar dari kejadian di tegur "ada baby dalam perut Cik Ti" kelmarin, maka I ambil keputusan pakai blouse yang longgar di bahagian perut untuk raya ke-2 ini eheh. Undangan rumah terbuka di hari ke-2 Syawal 1431H bermula di rumah K.Aisyah & A.Sohiful. Menu lazat2 yang terhidang ialah mee kari, lemang, nasi, kari ayam dan rendang. Baby SN yang amat memahami mommy, tidur dengan lena sebaik tiba di rumah terbuka itu. Baby SN cuma bangun bila perut mommy dah di isi penuh ke paras almost full tank gatai eheh.




=- baju yang lebih longgar untuk menyembunyikan perut -=


=- makan mee kari dengan berselera -=


=- mommy dapat makan dengan tenang sbb baby SN tidur nyenyak -=

Destinasi rumah terbuka seterusnya menuju ke rumah Bad & Ana pulak di Iki Danchi. Kali ni dapat pulak merasa menu masakan orang Sarawak i.e. Laksa Sarawak, Bihun Sup, puding keju dan banyak lagi kot, tapi sebab lupa ambik gambar..maka dah lupa gak apa menu yang ada. Makan2 sampai lupa nak ambik gambar menu yang terhidang sebab takut habis kena serbu oleh orang lain..hahaha..dasar si tamak berperut buncit.

Lepas solat Maghrib pulak, kami beraya di rumah K.Yati & A.Zainuri di Maebaru. Kali ni perut di jamu dengan kuey teow goreng, ketupat, kuah kacang dan berbagai2 jenis kerepek yang di pos khas dari Malaysia.






Kesimpulannya, bersimpul jugaklah tali perut selepas memenuhi undangan rumah terbuka geng Malaysia di Fukuoka pada 1 dan 2 Syawal tempoh hari. Maka, pengajaran yang boleh di ambil dari kejadian ini ialah:"kalau nak beraya sakan, pakai baju yang longgar supaya perut yang membuncit tiba2 tidak akan kelihatan di pandangan mata kasar". Sekian untuk makluman dan pengajaran buat rakan2 semua..kui3x.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhoTdFB7DOptU789k1qMmN8-SbHOfmCl4DXoghqnV1jiGfGinZxV2tpNurcs1xoKV_Nl0Meh54TZz-diQ1rrhyPqBIOhb7sUdPaz-meWN2b9951LQypqIqQJfMWONGxNQ3DabYUHCdzGmj3/s1600/DSC_0047.jpg
=- baju raya hubby & I ialah baju yang dijahit masa kahwin tapi tak sempat pakai ngeee. -=

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiECyzjQp4iEO_YdFNag0GDpLkUxqjWZ3PWXDyalzo0wMxoO2sz0dxQKRe4rQOdizu7jEPOp_nCi6VVqmJ0b5Pujf-VFjKMBdATy2x7jxKTvhIy4Mtmw3yIKQzS_LPCtfXuin2VtpAZ2Z82/s1600/DSC_0094.jpg
=- Solah-Yatie Chomeyl-Baby SN : 1 Syawal 1431H-=


Pssssttt : Sabtu lepas, hubby & I pulak yang buat open house. Nanti I update pasal our open house pulak.

35 words of wisdom & comments:

@e_da said...

yatie selamat hari raya.. ida ada jumpa gambo yatie kat paper harian metro tak silap.. ida ingat kan blog kan .. nti kalau sempat ya.. rasa glamer tgk yatie dlm paper.. hihi

Hanz Jamaludin said...

ekekekeke...x tahan statement hubs & yatie berganding bahu-ketiak..

yatie, pasni buat sit-up banyak2 yer.. (peringatan untuk diri sendiri juga sebab ku dah naik ???kg.. x sanggup nak timbang lagi setelah turun 5kg, pastu naik 1 kg dan terbaru ????)

bilalah nak merasa beraya di perantauan ni? lagi meriah nampaknya based tengok cerita yatie..:)

Suhana Shahril said...

Selamat hari raya aidilfitri buat Yatie sekeluarga
Sakan jugak yer open house kat jepun..

alinalan said...

wakaka.. kalo ada pun apa salahnya Tie...

wah seronok & meriahnya semua...

selamat hari raya dear!!

firahadifa said...

babe, aku ingat ko masih kat KL .. bile ko baling jepung ??

Fid said...

hakhakhak
gandin bahu-ketiak wa cakap luu
ish ish

mana perutnya tak nampak pun kakakakaa

baby SN raya sampai lentok erk

Unknown said...

hihi..klakar la kak yatie..tp nmpk meriah raya sana ek:)

isabelle said...

kalo i pun jumpa mknn sedap mcm tu, harus i tibai cukup2.hehe

FrH said...

salam. terpanggil utk komen lps nampak gamba "bingkai" (bingkai ialah nama glamer utk shahrul masa skolah). shahrul kawan sekolah i sampai uni.

Selamat hari raya aidilfitri utk yati & family. seronok nampaknya beraya di sana :)

NORAIN RAMLI / MEM AIEN said...

perot muncit2 time raya boleh dmaafkan sbb perot saya juga begitu hatta melihat mnyk makanan yg lazat2 hahahahah...selamat hari raya kak yatie hoho

Berusaha n tawaqal!! said...

hehe..pada nisa its good u eat a lot..mkn2 byk2 ye..esp healthy..kak yatie dh makin kurus sgt2,tembam skit br cantik skit..;))....take care kak yatie..yeah nisa grad jumaat ni.....

ddfirdaus said...

suspen jek..ingatkan btol ada baby dalam perut cik ti..

Hamizah said...

sedap sungguh rayo kat jepung g2..patutlah sapa napok bb dlm peut..hehehe

reitak said...

waaah beraya kat Jepun pun bnyk variety mknan..:)

cantik baju raya yatie...

Salam aidilfitri to you n family!

Unknown said...

hehehe... komen anak2 kecil itu suci, maafkanlah dia... hehehehe...

mcm syokkk je beraya... kalo kene outstation kat fukuoka masa raya kompom kena join yatie ni... sure tak kesedihan... heheheh

nieda said...

biasalah...time raya adalah time mkn..u tetap kurus yatie

Sue said...

masa baca tajuk entry ingatkan yatie pregnant! heheee.. kalau masin mulut budak tu yatie.. *wink*

Oyis said...

cantiknya baju raya yatie sefamily... meriah nmpknya raya di jepun ye.. slmt hari raya, maaf zahir n batin

transformed housewife said...

mace Awin maso rayo hr tu sbb dio pakai baju kurung *sepit*. tapi knur dgn adik2 gi rayo banyok minum air dgn make sekut kering, tapai dgn tupat jahla. jrg2 rumoh ado nasi ko mee ko. *tahu jahla kalu gi rayo kerasok. huhu

*∽ IZAN ∽* said...

Salam Raya Yatie..!! Haaaahh tajuk mencengkam kalbu!!! suspen suspenn..
meriah jugak korang punya raya kat sane ni.. siap beraya luar rumah lagi hik hik hik!

ok la tuu...seronok berkumpul ramai2. Dah la baby SN asyik tidur je kejaa.. tak aci betulll ha ha

yatie chomeyl said...

@eda >> ye ke? nti dh blog kan jgn lupa inform yatie eh ;)

hanz >> berat i naik 1kg je, tp semua menumpu ke perut agaknya kui3x

suhana >> tu la pasal, rs mcm lg meriah dr kat msia

momma mia >> uish, belum lg dear..kena tunggu abis study dulu

yatie chomeyl said...

firahadifa >> dah lama balik sini la sayang

ahkak fid >> masa nam amik gambar, dan2 sedut perut ke dalam hik3x

huda >> mmg meriah..x terasa sedih pon

isabelle >> tu la pasal, bukan selalu nak jumpa mknan sedap2 banyak2 hehe

yatie chomeyl said...

FrH >> oo ye ke? nti i tanya dia eh ;)

aien >> kiranya ada masa 2 mingu lg untuk menikmati peru tbuncit ni..lepas dh habis syawal, no excuse dah la kan hehe

nisa >> mmg mkn byk tp berat x naik2...dunno what 2 do dah

dbalkis >> uish, baby cacing ada la kot setakat ni hehe

yatie chomeyl said...

k.hamizah >> meme seda..x sero supo di perantauan pong

reitak >> baju jahit masa kawen hr tu tp xsmpt pakai..so pakai la utk raya hik3x

k.laila >> bereh..klu maghi sini roger la deh

yatie chomeyl said...

nieda >> u la, i makan byk2 tp berat naik 1kg je..huhu

sue >> aiyark..jangan sue, belum lg ..kene tunggu habis study dulu

oyis >> slmt hr raya utk oyis n family gak ;)

yatie chomeyl said...

k.nur >> baju tu x sepit mano doh tp sbb jenis kain licin sbb tu napok perut tuh huhuhu

k/izan >> stended la umah kat jepun, bukan muat nk masuk ramai2. makan kat luar umah pon layankann jer lah hehe

Fid said...

ahdik
masa ahkak kat jepun dolukan depa ajaq ahkak kalau nak kempis perut yg buncit sikit2 macam adik tu senamannya adalah sedut nafas then lepas nafas sungguh sungguh
nanti dgn perbuatan lepaskan nafas tu lemak di perut akan dihancurkan
cuba laa ahkak dah terlambat sbb terleka dgn dunia hahahaa

yatie chomeyl said...

ahkak fid >> ye ke ahkak? okeh, nanti ai try tips nih masa kat next open house hehe

e.l.i.z.@ said...

selamat hari raya yatie!

yakkk perut kempis itu telah membuncit ko? kekek sikit jah tu..pahni kempis semula :P

terliur weh tgk mknn lazat² tu..
siap pos ketupat lg.kellasss uols

yatie chomeyl said...

eliza >> meme x sero di perantauan, make x kbar ingat..lg over dr di msia hehe

Nanak said...

wah3..beraya sakan..
takpe..setahun hanya sekali =)

cikpuanhady said...

meriahnya raya kat Jepun..mesti seronok!!!

Nadiah Sidek said...

hihi..kesian pun ada, kelakar pun ada :D. sabar byk2 noo. pasni pakai baju yg loose supaya tak nmpk perut yg mcm pregnant 3 bln tu..ekeke. perut pulak yg naik dulu ek..badan masih sekeping jgk :D

yatie chomeyl said...

Nanak >> tu la pasal, raya x hingat perut hehe

haszuraidah >> salam kenal ;) mmg seronok smp tak rasa sedih lansung

nadiah >> mmg pengajaran dah, x mo pakai baju kecik2 kalau nak gi beraya sakan kui3x

Unknown said...

meriahnya raya...
kakyong masa 1st syawal.. konvoi ke 7 buah rmah.. tp sbb gigi geraham dah rongak.. maka sesi isi perut tak de lah sgt... cuba kalo gigi tu tak rongak.. mau laju jer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...