CHOMEYL thinker to create CHOMEYLNESS among other CHOMEYLIERS

If you would not want to be forgotten as soon as you are dead, either write things worth reading or do things worth writing --> Benjamin Franklin

This blog is best viewed with Mozilla Firefox and Google Chrome

Tuesday 1 February 2011

Kisah si "CACAT" yang berjaya: part 1



Few days ago, Jiey has shared a story about a stupid ignorance teacher from the NOT-SO-Smart Reader school who rejected his son when Jiey told her that Ian is 'special' in body and also brilliantly special with his mind. You can read the rest of the story HERE.


Sambil baca entry tu, ingatan I terus terbang kepada seorang lelaki yang sangat istimewa dalam hidup I. Kali ni I nak bercerita tentang kehidupan lelaki itu sejak kecil sampai lah sekarang lelaki itu berusia 32tahun. I tak pernah bercerita secara details tentang lelaki ini, tapi kali ni I rasakan perlu untuk I bercerita tentang lelaki ini, semoga ia dapat memberi pengajaran buat semua.


(1) Baby

Lelaki itu di lahirkan normal seperti bayi lain, comel dan berkulit cerah. He was born in quite a luxury life as his father works as a manager and his mother is a school teacher at that time. Sewaktu di dalam pantang, bayi itu mengalami jaundice. His parent treated the jaundice just like other normal baby because they have no idea at all that babies who developed jaundice were 67% more likely to be diagnosed with autism during early childhood. His parent thought that Jaundice is typically present to some degree in most newborns, but usually doesn't cause any problems and goes away within one to two weeks.


Setelah beberapa ketika, ibubapa bayi itu menyedari yang bayi mereka tidak membesar mengikut 'skema tumbesaran' kebanyakan bayi lain. That boy was a little bit delayed in his pervasive developmental disorder yang melibatkan fungsi otak. He was showing some symptom of autism. Autisme dianggap sebagai sejenis kecacatan neurologi dan bukan psychiatric disorder, walaupun ciri-ciri biasa termasuk masalah dengan perhubungan sosial, dan komunikasi emosi, dan juga pola biasa berkaitan dengan minat, aktiviti dan perangai.


Autisme juga melibatkan masalah dengan integrasi deria. Budak lelaki itu lambat bertutur, agak cuai dalam perbuatan, dan agak lambat untuk memahami pelajaran. Tetapi pada luarannya, budak lelaki itu tetap sama seperti adik beradiknya yang lain , sempurna anggota tubuh badannya, cuma yang membezakan mereka ialah 'bahasa pertuturannya' kurang jelas tetapi masih boleh di fahami oleh ahli keluarganya.


The thing about stupid ignorance human being is that they tend to label people as 'normal', 'weirdo', and even worse is 'disable'!. For God sake, cuma kerana pertuturannya kurang jelas + otaknya tidak secerdas orang lain dalam akademik + gerak langkahnya yang sedikit clumsy...lelaki ini sering di ejek 'cacat' sepanjang hidupnya..that is such a shame!.


(2) Childhood

His parent raised and treated him equally with his other siblings during his childhood. Tapi bila di sekolah, kawan2 sekelas suka mengejek dia "cacat". Malah lebih teruk lagi, guru kelasnya sendiri pernah menggelarkannya "cacat" juga sewaktu dia di dalam darjah 5. His parent stood for him, mereka ke sekolah dan berjumpa dengan guru tersebut menuntut penjelasan sehingga guru bodoh itu speechless dan akhirnya di tukarkan ke sekolah lain because obviously he don't deserved to be at a school where the parent of the boy was one of the active and supportive parents in the school's event. The proud parent has successfully send 4 of their children there and have been paying the fees on time each and every year.


Apakah kerana budak lelaki itu tidak secerdas anak2 lain maka itu bermakna dia bodoh?.

Adakah kerana pertuturannya sukar di fahami dan kurang jelas sebutir2 seperti anak2 lain maka itu bermakna dia boleh di ejek sesuka hati?

Adakah kerana tulisannya yang herot berot senget benget dan tidak sekemas anak2 lain maka dia berhak untuk di hina?


(3) Teenager

That boy might be not so good in other subject but he is in love with mathematics. In fact the only subject that he could pass during his PMR is mathematics while the other subjects he just scored F. He tried his best to study and his parent knew that that type of education is not his forte. So they decided to send him to Pusat Giat MARA where he can learn technical skills which can be useful for his future. There he learn on welding skills and he mastered the skills pretty well that he got a job at a workshop after he graduated from Pusat Giat MARA.


He worked as a welder at a car workshop in a bengkel orang Cha-ya-nun-alip in KB. He is a hardworking worker, spent his time at the workshop and fully committed with his work. In kelantan he lives with his old grandmother because his family is living in Penang at that time. He volunteered to go back to kelantan and lives with his grandmother because she was living alone in the double storey bungalow that his late grandfather had left for his family.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhVvtLmaYChJcNHLPL7K-1plRJZTHhHgzs956AugSURumKyKuTDtOke7xSen_BNnG1gWvu6QwXGcpWeZKA_yDU8UmBC_FkfOZN13B0ZW_Zs-9fF8ZVmBGxvccz-Z797RXMsbZcfSZNIEzUj/s1600/IMGP5078.JPG


Tapi tokey tempat kerja dia ambik kesempatan sebab ingatkan dia 'bodoh'. Tokey tu tak bayar gaji seperti yang sepatutnya, in a way manipulating his working hours dan bayar gaji tidak setimpal dengan pekerjaan yang di lakukan. Once his family found out about that, his father drove his Volvo 240 car to the workshop and teach that bastard tokey a lifetime 'lesson'. His father make a clear impression to the tokey that he come from a well off family and that he's not that desperate into the money but he is desperate on the working experience only. His father told that bastard tokey that the only thing that the boy and his family want from his working experience is that the boy learn on how to socialize with other people and at the same time, learn on how to be independent.


(4) Adult

Then, he quit his job from the workshop and tried several works such as school guard, bank guard and etc. Then he found a job that he think suits him well, i.e to work as a JPJ "agent". Servis sebagai agen involves around perkhidmatan bagi menyelasaikan urusan road tax + insurance + license untuk orang2 yang tak ada masa nak ke JPJ ataupun malas nak beratur atau tak reti nak bayar sendiri and etc. Dari situ, dia akan ambik upah untuk setiap dokumen yang berjaya di selesaikan urusannya.


Pada mulanya, kerjaya ini tidak menjaminkan pulangan yang lumayan. Berapa sen sangatlah komisen yang dia dapat, tapi lama kelamaan; 'contacts' nya dalam business ini semakin bertambah. Ramai yang berpuas hati dengan khidmatnya sebagai agent mereka dan Alhamdulillah sekarang ini lelaki itu hidup senang tanpa perlu meminta2 dengan sesiapa, hasil daripada pendapatan dari kerjayanya sebagai agent untuk insurans kenderaan dan road tax.


Dari hasil pendapatannya itu lah lelaki itu banyak membantu ibu bapanya dari segi kewangan sewaktu zaman kegawatan ekonomi yang melanda.

Dari hasil pendapatannya itu lah lelaki itu dapat menyumbangkan wang belanja untuk adik2nya melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Walaupun dia tak berjaya dalam pelajaran, tapi dia mahu adik2nya berjaya dalam pelajaran mereka.

Malahan kalau nak di bandingkan dengan adik beradiknya yang lain, dia lah yang paling kurang 'menghabiskan' duit ibubapanya memandangkan dia sudah mula berdikari mencari duit sendiri seawal usia 18tahun berbanding adik beradiknya yang mula bekerja sesudah tamat pengajian di universiti.

Dari hasil pendapatannya itu lah lelaki itu mampu memiliki kenderaannya sendiri dan mampu membeli barangan mewah untuk kepuasan diri nya.

Dari hasil pendapatannya juga lah lelaki itu membelikan mainan + pakaian dan menghadiahkan wang buat anak2 saudaranya. Kasih sayang nya buat anak2 saudaranya begitu tinggi sehinggakan dia tidak kisah membelikan apa sahaja yang di minta oleh anak2 saudaranya.

Belum pernah sekali pun dalam hidupnya, dia meminta2 dengan orang lain. Segala kesenangannya sekarang atas usaha dia sendiri. Label 'cacat' yang selalu di lemparkan kepadanya tidak pernah menjadi duri dalam daging buatnya. Perkataan 'cacat' yang sering di ejek orang tidak pernah menjadi kudis buat dirinya. Every time he was called 'cacat'; he grew up stronger and stronger.


Siapa sangka, lelaki yang selalu di gelar 'cacat' oleh orang2 yang 'cacat hati' ini mampu berjaya seperti sekarang?.

Siapa menduga lelaki yang di gelar 'cacat' oleh kawan2nya sewaktu kecil dulu mampu membantu keluarganya di saat yang tak terduga?

Siapa lah yang tahu betapa peritnya perjalanan hidup yang perlu di lalui oleh lelaki ini kerana label 'cacat' yang di tujukan kepadanya?

Kejayaan yang di kecapinya sekarang ini bukan datang dengan mudah, insya Allah di entry seterusnya I akan bercerita tentang perit jerit dan duka yang telah di lalui oleh lelaki ini akibat label 'cacat' yang di tujukan kepadanya.


Pssssstttt: lelaki ini lebih berjaya dari orang2 yang pernah menggelarnya 'cacat'. Semoga dengan perkongsian ini, kita akan lebih aware dengan insan2 seperti lelaki ini.

16 words of wisdom & comments:

Sidratul Muntaha said...

burst to tears,yatie.
dulu ingatkan sd..
rupanya autism.
cousin ayu,ade SD.
umur dia dah 30 jugak..
aih..
namun mereka juga punya hati...

Anonymous said...

saya tahu siapa dia..saya pernah baca ttg dia sebelum ini di dalam blog kakaknya
tetapi membaca lagi kisah dia dalam blog adiknya tetap buat saya meleleh ayaq mata terjurai jurai...

mygoldpen said...

yatie, menitik airmata bc entri nih..rs nye ade tbace psl die kt entri lame yatie..

sy ade saudara yg lebih kurang mcm ni, tp xsurela whether autisme ke ape..klu teringat psl die mesti nak nangis..sbb org2 sekeliling dia mmg suke amik kesempatan, suruh die buat itu ini, tengking2, bentak2 mcm die xde perasaan...sy pernah ternampak dia nangis sorg2 lepas kene tengking2 - it really broke my heart *nangis

transformed housewife said...

Well said Sis. BTW, he's going to "pinang somebody this CNY. Hopefully she can be the one for him.

CuppyCakeMommy said...

sobsss...
a good one yatieyy..thanks for sharing

useryna said...

huhu..sedeynya baca..may Allah bless him..~

Hamizah said...

mmg ramai autisme yg berjaya..
kat msia org kita msh xfaham kelebaihan org autisme

Nurul Izza said...

T_T

mereka juga punya hati

*sob sob*

p.s: manusia semuanya sama..

Bibi Intan Suraya said...

aku taktau sapa yang maksudkan,tapi hang nampak tau segalanya tentang dia...apapun...aku memang menangis2 berjurai bila tgk kisah budak autism yang dilakonkan oleh Shah Rukh Khan di dalam filem Tare Zameen Paar......

Ezna Khalili said...

Yatie sedihnyer :-(......

yatie chomeyl said...

ayu>> SD tu apa?

ahkak fid >> mari ke sini biar ku sapu air mata mu itu

mygoldenpen >> tu la, org2 mcm tu sbnrnya ialah org2 yg perasan 'normal' tp cacat hati

yatie chomeyl said...

k.nur >> i hope so, insya Allah

cuppycake mommy >> u r most welcome

k.hamizah >> tu la, keno bui kesedaran sikit napok gayo nyo

yatie chomeyl said...

izza >> jolo doh, yg bezo cumo amalan di sisi Allah

bibi >> aku x pernah tgk cerita tu, tp ada cerita yg SRK tajuk dia "my name is Khan" pun lebih kurang gitu gak

useryna & Ummi dania yasmine >> thanks for feeling this story

Nadiah Sidek said...

sedihnya baca entry ni..especially adult part. tak nak berhenti mengalir air mata ni. cacat fizikal, org nampak pastu org kutuk mcm2 tapi diorang lebih mulia dpd org yg sebenar2nya cacat; cacat hati dan cacat mentaliti

yatie chomeyl said...

nadiah >> btol tu, wpon x normal mcm org lain tp diorg x buat keja mencuri ke apa, semua usaha sendiri

Watie Aziz said...

oh ... yatie hang ni jahat lah .. buat aku cam sedey dan rasa lagik teruk dr org cacat sebab kengkadang nazak jugak hujung bulan nak bg dekat mak aku elaun bulanan ..hu hu ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...