CHOMEYL thinker to create CHOMEYLNESS among other CHOMEYLIERS

If you would not want to be forgotten as soon as you are dead, either write things worth reading or do things worth writing --> Benjamin Franklin

This blog is best viewed with Mozilla Firefox and Google Chrome

Thursday, 4 February 2010

blog Yatie Chomeyl's 2nd giveaway

*STICKY MODE SAMPAI 4 FEBRUARI 2010 ..scroll down for latest entry*

Yuhuuuu...Yatie Chomeyl's Giveaway datanggg lagi
gatai eheh *macam iklan Ding Dang datang lagi* ngeee. Untuk yang terlepas menyertai Yatie Chomeyl's giveaway - Kisses of Love yang I buat pada August 2009 hari tu, boleh la join Yatie Chomeyl's 2nd giveaway untuk merebut hadiah cute-kawaiiii-chomeyl dari Jepun ini.


Giveaway kali ni I buat simple jer untuk menghargai followers yang chomeyl2; yang selalu sudi berkunjung meninggalkan jejak2 chomeyl mereka di blog Yatie Chomeyl ni
*berapa banyak chomeyl daaaa?* sengihnampakgigi. Dalam masa yang sama I buat giveaway ni untuk dapat feedback ikhlas dari kawan2 semua tentang blog Yatie Chomeyl ni.


Cara2 menyertai giveaway ni senang je, kali ni tak perlu godek gambar untuk di adili dan tak perlu susah payah tulis entry berbunga-bunga di blog anda. Anda hanya perlu tinggalkan komen di entry ini dengan cara melengkapkan slogan :
"blog Yatie Chomeyl akan jadi lebih chomeyl jika ........................................................................" (*isi tempat kosong dengan berapa patah perkataan pun yang anda suka* encem).


Haaa senang jer kan?. Hint untuk isi di ruangan kosong tu :-

(i) boleh bagi cadangan penambah baikan dari segi content @ layout @ anything
(e.g : blog Yatie Chomeyl akan jadi lebih chomeyl jika letak layout yang ada warna ala2 colours of ranggoli)
(ii) boleh kutuk condition blog yatie chomeyl sekarang ni
(e.g: blog Yatie Chomeyl akan jadi lebih chomeyl jika dia buang widget2 ntah apa2 yang serabut kat blog dia tu)
(iii) boleh tulis apa sahaja yang anda nak tulis hik3x



Terms & Condition :-

1) Terbuka kepada kawan2 chomeyl sekalian yang menjadi followers blog Yatie Chomeyl.

2) Tepek banner
blog Yatie Chomeyl di sidebar blog anda. Peserta yang tidak meletakkan banner di sidebar blog nya di kira disqualified secara automatik
*tiada maaf bagi mu ngeee*


Yatie Chomeyl

3) Jangan lupa letakkan alamat e-mail anda bersama2 komen anda itu untuk senang di hubungi jika anda terpilih sebagai pemenangnya.


4) Giveaway ini berlangsung dari 28 Jan 2010 - 4 Feb 2010 *1 minggu je, cepat join weh*

5) Keputusan juri adalah muktamad, sebarang surat menyurat, e-mail layang, poskad mahupun SMS tidak akan di layan


Haaa...tu je syarat2nya. Hadiah yang di manis tawarkan ialah berupa 1 set of Coaster.

Hadiah Coaster bukan sebarangan,
Coaster datang dari Jepun,
Apa ditunggu lagi berhentilah berangan,
Cepat join dan tinggalkan komen.




Ecece, siap berpantun gitu. Coaster ni 1 set ada 11 keping di dalamnya...so anda leh la guna untuk lapik 11 gelas *banyak tu weh*. Setiap keping Coaster ini ada gambar2 unik tersendiri yang menceritakan tentang sejarah silam Jepun semasa zaman Edo dahulu kalau. Di belakang packaging coaster ini ada di muatkan dengan sejarah tersebut untuk tatapan anda. I ada 2 set coaster untuk di tawarkan kepada 2 orang pemenang bagi giveaway ni.


Jadi, kalau rasa anda tak sabar2 nak kutuk blog yatie Chomeyl @ memuji blog Yatie Chomeyl @ merebut Coaster ini...cepat2 tinggalkan komen bernas anda di entry ini. Good luck!


Wednesday, 3 February 2010

Update on baby SN's condition

First of all I would like to thank all of you for the prayer of baby SN's health and pieces of advices to counter the situation that I faced when baby SN was sick. I'm sorry for not being able to answer each and every comments (*refer: Baby SN dah semakin susut nilai.* ) personally right now as I am quiet busy for the moment. However, I want you to know that I really appreciate your doa doa for baby SN and the tips given.


Last night, my MIL has made a call from Malaysia as she was worried over baby SN's condition after reading that entry
(*refer: Baby SN dah semakin susut nilai.* ). She said that looking at the latest picture of baby SN has shed her tears as it was obvious that baby SN has lose some weight due to the sickness. Poor umi, she must be really worried of her grandson's condition. Not to worry anymore....Alhamdulillah, sengihnampakgigi after that critical 4 days of suffering for stomach flu, baby SN is getting healthier and better.


The Pediatrician of Kinoshita Clinic informed us that there were infections inside his stomach. He scanned baby SN's stomach and we was told that there were massive amount of stool trapped inside it. Thus, Dr has insert 10ml fluid medication inside his bottom to help on the process of forcing out all those stool inside his stomach.


When I searched about this, I found out that some similar symptoms faced by baby SN lead to a kind of illness known as Stomach Flu. Here's some info about it to share with you from babycenter regarding to this illness.


What is stomach flu?

Stomach flu, or gastroenteritis, is an inflammation of the lining of the digestive tract. The most common culprit is one of a number of other viruses and gastroenteritis. If your baby has gastroenteritis, he/she may have diarrhea, vomiting, abdominal pain, fever, chills, and achiness. *semua symptom2 ni memang ada pada baby SN 4 hari tu huhuhu*.

How did my baby get stomach flu?

(i) Contaminated food

Your baby may have eaten something contaminated with the virus or shared a cup or utensils with someone who has the virus. If bacteria or a parasite is to blame, your child may have ingested contaminated food or drinking water. --> *mungkin sebab I buat stok baby food untuk seminggu, bila dah hari khamis..makanan tu dah tak elok walaupun I simpan dalam freezer*

(ii) Infection from hand to mouth
Another way your baby may have picked up the illness is by coming in contact with infected fecal matter and then putting her hands in her mouth. This happens a lot, especially in daycare situations. -->
*mungkin sebab minggu lepas sensei dia bawak baby SN main pasir, agaknya dia masuk tangan dalam mulut masa main pasir tu*.

When should I call the doctor?

  • if your baby has been vomiting for more than two days or has blood in her stool, or you think she's excessively fussy.
  • if your baby has fever (baby less than 3 months : 38oC, baby between 3-6 months : 38.3oC, baby 6 months or older: 39.44oC.)
  • decreased urination (more than six hours without a wet diaper)
  • excessive sleepiness or fussiness
  • a sunken soft spot
  • wrinkled skin
  • sunken eyes
  • extreme thirst
  • dry lips
  • crying without tears
  • cool, discolored hands and feet
When to Worry? around

  • If the vomiting persists for more than twenty-four hours, especially if it remains intense.
  • If the tiniest amount of fluid makes he vomit.
  • If there are signs of dehydration --> he'll appear tired and pale. His eyes will barely stay open, and he'll produce very little urine. You should go to the hospital so he can receive intravenous (IV) fluids.
When Not to Worry?

  • If he remains active.
  • If the vomiting recurs once or twice after subsiding for a day or two. This may indicate that you have been too quick to reintroduce foods that are a little tough on the tummy, despite of his encouraging cravings.*ni daddy lah, suka suki je suap baby SN makan & minum macam2 hohoho*

*nak suap sendiri, tak padan kecik*
What To Do?

  • Give him the tiniest amount of liquid he will tolerate without vomiting, but give it almost continuously until the vomiting has settled.
  • You can give any soft drink (cola, ginger ale, sports drink) on older child diluted by half with water and served at room temperature.
  • For baby, you can use small quantities of breast milk or formula diluted with twice as much water. If he/she vomits more than a couple of times, switch her to clear fluids, just, as you would an older child.
  • Give only fluid until at least six hours after the vomiting ends. You can then start reintroducing very bland solid foods, such as crackers or dry cereal.
What Not To Do?

  • Don't use plain water. You need to replace minerals, salts, and sugars, along with the water.
  • Don't reintroduce solid foods too quickly.
  • Don't give cow's milk or full-strength formula until the vomiting has subsided.
  • Don't use anti-vomiting suppositories. They're inefficient and potentially dangerous.
How can I help protect my baby against gastroenteritis?
  • Wash your hands thoroughly with soap and warm water after every diaper change and bathroom visit and before preparing or eating food.
  • It's also a good idea to wash your baby's hands often throughout the day.


*mommy loves u so much, jgn wat mommy risau lagi huhu*


Some of my friends were saying that this symptoms is also lead to a situ
ation known as "beralih bulan" and that this symptoms occurred to indicate that he will be teething soon. Whatever it is, I'm hoping the best for my little prince. As for this week, I am not sending baby SN to his nursery but he will be taken care by Kak Azma until this Friday. I'm glad sengihnampakgigi that baby SN has recover from the illness and has become active again though he still suffer mild diarrhea occasionally.


Pssssttt : esok dateline utk blog Yatie Chomeyl's 2nd giveaway, dah join ke?

Monday, 1 February 2010

Baby SN dah semakin susut nilai

Hari ni hubby & I cuti sempena I meraikan kemenangan Manchester United peace dan sempena hubby meratapi kekalahan Arsenal 3-1 di kaki tangan Manchester United dalam perlawanan yang berlangsung pukul 1 pagi (waktu Jepun) tadi.

Ececece..ihikhik iye2x je kalau cuti sebab MU menang, kalau cuti sebab ngantuk nak gi kampus tu logik gak. Sebenarnya hari ni hubby & I terpaksa off-kan diri dari ke lab sebab risaukan kesihatan baby SN.


Since hari khamis minggu lepas, baby SN asyik berak2 dan keadaan jadi semakin teruk semalam. Bayangkan baby SN akan poo-poo setiap sejam dan stool yang keluar tu sangat cair. Stok diapers yang biasanya bertahan untuk sebulan dah tinggal separuh dalam masa 4 hari je. Setakat entry ni di tulis dah berhelai2 seluar + baju baby SN yang terkena stool cair dia tu, around termasuklah jugak futon kat atas katil yang turut menerima "tandatangan" dari punggung baby SN huhuhu.


Serentak dengan keadaan sakit perut tu jugak, baby SN hilang selera makan & minum. Berkali-kali I sua kan nenen kat dia pon tak mau. Kalau suap makanan, nak jugak dia makan tapi lepas tu mesti muntah & poo poo lagi. xpasti Buat I rasa tak sampai hati nak bagi makan nasi, cuma I suap biskut senbei takut dia lapar sangat.


Mengusutkan lagi keadaan, malam tadi baby SN di serang oleh virus demam dan selsema pulak. Kebetulan I pun sakit kepala malam tadi, so hubby lah yang terpaksa jaga kami berdua. Basuh poo-poo baby SN dan jugak bagi I makan ubat. Bila I terjaga kul 1 pagi *untuk tengok bola*, alhamdulillah sakit kepala tu dah hilang dan I dapat jaga baby SN semula. Tidur baby SN memang tak lena langsung ngantuk malam tadi, asyik merengek dan nak tidur atas badan I je. kalau letak kepala dia atas bantal dan baringkan di sebelah, mesti nangis lagi dan ambik masa untuk tidurkan dia semula.


Sayu hati dengar rengekan dan tangisan dia tengah2 malam sebab I rasa tak boleh buat apa2 untuk tolong baby SN kurangkan kesakitan yang dia tanggung tu. Nak gi klinik pun tengah2 malam dah, terpaksa tunggu sampai pagi. sedih Apa yang terdaya kami buat ialah lap kepala + badan dia dengan air perahan limau nipis untuk sejukkan sikit badan baby SN. Selain tu, berkali-kali jugaklah kami sapu minyak kayu putih kat perut dan tapak kaki baby SN malam tadi.


*daddy lap kepala baby SN dengan air limau pukul 1 pagi*


Kuyu je mata baby SN, dah tak bulat bersinar-sinar macam biasa. :puppyeyes: Paling menyedihkan bila nampak perubahan yang sangat ketara pada pipi tembamnya itu. Akibat cirit-birit selama 4 hari yang di tanggung nya, nampak susut betul badan dia...kecik je I tengok baby SN 2-3 hari ni. Menitik jugaklah air mata I bila tengok keadaan dia yang lemah dan tak selasak dan aktif macam selalu.


*mata kuyu, pipi tak gebu, bibir pucat*


Kejap lagi nak keluar bawak baby SN gi klinik. Harap2 dengan izin Allah doa dan dengan usaha kami bawak baby SN ke klinik, cirit birit + demam + selsema yang di alami oleh baby SN ni akan sembuh. Tak sanggup tengok si kecik ni keletihan lepas setiap kali meneran poo-poo nya.


Pssssttttt : manja baby SN semakin menjadi-jadi semenjak tak sihat ni, asyik nak bertepek bawah ketiak masam wangi mummy je.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...