CHOMEYL thinker to create CHOMEYLNESS among other CHOMEYLIERS

If you would not want to be forgotten as soon as you are dead, either write things worth reading or do things worth writing --> Benjamin Franklin

This blog is best viewed with Mozilla Firefox and Google Chrome

Wednesday 17 June 2009

I'm no longer a Princess .. sob sob :(

Since 26th May up to 12th June, I was given a special treatment as if I'm a princess *okeh I mengaku..dari kecik memang berangan nak jadi puteri..siap ada nama untuk diri sendiri time koya2 i.e Puteri Cherrina Emilyia ngeh3x*. The special treatment and care were given by my MIL, my hubby's aunt and also from my hubby right after I gave birth to baby SN. I was not allowed to do any single work...by any single work here I mean anything at all regarding to house chores! .


Umi will cook my confinement dish and also cooked for hubby's o-bento(bekal) everyday. Mak Andak perform body massage to me for 3 consecutive days and also helping umi on doing the house chores i.e sapu & vacuum lantai, kemas umah, basuh & jemur baju baby SN, basuh & jemur baju my hubby and I, mandikan baby SN, dukung baby SN time dia nangis etc. Everytime I touch the broom, umi will quickly told me to let it go and she'll take the broom away from me and continue sweeping the floor .. siap cakap.."Tak yoh wat kijo..gi duduk, biar umi buat" takbole. After baby SN having his shower (which was also performed by both of them), umi or mak andak will collect his clothes and washed it as I was not allowed to do any washing. I was not allowed to do either heavy or light lifting peace *angkat kain kat jemuran pon takleh apatah lagi nak angkat brg2 lain yg lagi berat*.


(gambar kenangan umi & mak andak jalan2 kat fukuoka)

So, what am I doing as a Princess Yatie Chomeyl topi ???

I was just given special task to put on all those Mustika Ratu Confinement Set (tapel, param, pilis) to my body, eat on time (supaya perut tak masuk angin) and feed baby SN when he's hungry..that's it!. Apart from that, I was asked to just take a rest *walaupun sebenarnya I tak letih..tetap mommy kena berehat jugak* , which means I have lots of time to blog-hopping during that time. sengihnampakgigi

When umi & mak andak went back to Malaysia last Saturday 13th June, hubby continue to treat me with the 'princess-treatment' love as he took charge on doing the cooking, cleaning the house, washing the clothes and lend a helping hand for me to shower baby SN *susah rupanya nak mandikan baby sorang2, I tengok nurse kat spital wat cam senang jer huhuhu*.


(baby SN tdo nyenyak dalam dakapan tok umi : Fukuoka Int Airport 13/06/09))


As sweetness of life will never be everlasting, so do my life as Princess Yatie Chomeyl which has finally comes to an end. Hubby has to be outstation for three days field trip in Nobeoka (i.e 5 hours journey with car from here) starting Tuesday until this Thursday...sob..sob..sob sedih ...*baru 20 hari dalam pantang dah kena tinggal berdua je dengan baby SN kat umah*.


Kelam kabut sang kalibut .. that's what happen to me yesterday as I have to learn to take care baby SN on my own together with doing the house chores *tu pon I tak kemas umah pon..cuma masak je*. My first experience of showering baby SN on my own was totally a disaster!. I couldnt even finish bathing him as he cries all the time that I bath him. Dah la siap terjatuh botol shower gel dalam bath tub dia, nasib baik tak terkena kaki my hero. I tak pernah tengok baby SN nangis kuat2 gitu, siap nangis nangih sampai tak keluar suara. I was so freaked out so I quickly pakaikan barut perut + pampers (tak sempat sapu minyak telon pon kat perut), balut baby SN dengan blanket and peluk dia kemas2 then I pon join baby SN nangis2 nangih jugak (tapi takder lah I melalak kuat2 macam baby SN). Seriously, once I become a mother...I can easily cry 10000000000 times faster than before *sebelum ni pon memang dah cengeng senang nangis*. It hurt me so much when I hear my baby's cry..sigh. Takut sangat bila tengok baby SN camtu sampai terketar2 badan I..luckily after I hug him, he stop crying ...fuh, lega mommy.

http://i122.photobucket.com/albums/o262/dasar_chomeyl/Desktop2-3.jpg


Whenever he's asleep I'll quickly do all the needful things that I have to do. Even when I was having my bath or go to toilet, I have just left the bathroom door wide open as I'm afraid that I cant hear if he was crying if I shut the door closely *nak poo-poo pon tak senang hati huhuhu*. Whenever I was about to eat, he will start crying so I decided to wear the baby pouch and carry him with me while I'm having my meal. Luckily, he sleeps well at night *ke mommy yang tido mati tak sedar baby SN nangis?*. So, I get enough sleep and rest during nightime. Plus, I will also sleep with him during daytime after lunch..jadi taklah I tired sangat.



Maybe baby SN rasa sunyi since tok umi, mak andak & daddy tiba2 takde di sisi dia :puppyeyes:.. maklumlah sejak lahir ada ramai orang kat sekeliling...tiba2 tinggal berdua je dgn mommy, tu yang dia tak selesa nak duduk sorang2 atas tilam kot. Baby umur 20hari macam baby Nazhan dah tahu apa erti rindu tak? I noticed that since umi & mak andak went back to Malaysia, baby SN nak manja2 extra dan nak beriba compared to masa umi & mak andak were still here. Agaknya Nazhan rindu kat tok umi.


Whatever it is, I take it as my early lesson on how to take good care of my child on my own...and hopefully today and tomorrow will be a better day for both of us compared to yesterday. senyum










Psssttt:
Masa menaip entry nih pon, I riba baby SN on my lap since dia akan start nangis kalau I tak layan dia. Owh petang khamis cepatlah muncul...
around 3hari ku rasa ibarat 3 minggu lamanya hohoho.

25 words of wisdom & comments:

Mommy Lyna said...

yati chan coleh tolong emel kawe dop?

kawe ado mugo nok tanyo.

Mommy Lyna said...

sauberlina at gmail deh

kliza said...

slm yatie.. moga segalanya dilalui dgn cekal & tabah..

munira said...

yati kuat!yeah!
baby SN ada mommy yg kuat disisinya!
salam peluk cium tuk baby SN

@e_da said...

BESTNYERRR DI JAGA RAPI KAN.. EE TAK SABO NAK RIBA BABY CAM YATIE TU...

~Eila Nur Kaseh~ said...

yatie..bila dah ade anak sendiri..br le rase camne susahnya dulu mak kite membela kite kan..huhuhu..terharu aku baca kisah ko ni...kuatkan semangat yatie..i know u can do it..

Sidratul Muntaha said...

yatie
kira oklah tu
mmg mom kena lagi berkorban dr dad kan?
by the way..
at least yatie ade mil n yg close utk jaga
cam ayu ni
dhlah c sect
pastu berpntang kat umah fil yg cume ade sil and fil jer
my mil dh lama meninggal
then
pas seminggu jer sil tolong mandikan aqil
then ayu buat sendiri sebab takmo susahkan dia
tu bkn brnk normal tau yatie
c sect,
boleh imagine tak camner nak thn sakit kat tmpat yg kena belah tu n prepare ank
msk sendiri
nak mandi
nak berak pun susah due tak boleh meneran sebab
1.sakit kat tmpat belah
2. sembelit
so cam yatie..
be gratefultaw sbb at least ade org yg nak jaga n Allah bg peluang no more become princess for certain period time only kan?
nnti solah blik mesti tolong blik kan?
chill..
nothing to be sad.
just enjoy and learn thru experinces that moment.
that's what parenting is all about!

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

salam yatie..
sedihkan 20 hari dah kena tinggal and this is a 1st baby, ur 1st experienced lookin after a baby, alone..tak apalah..menangislah..utk legakan perasaan..but u have to be tough demi SN..
akak dulu 5 hari bersalin da buat kerja pejabat sbb staff tak ada..
n tak sabar2 tunggu sebulan supaya dapat drive and merambu sana sini..he.he

yatie chomeyl said...

k.liza >> tenkiu.. I hope so

munira >> okeh..bersemangat balik nak jaga baby SN..hehe

@eda >> sabar2, ur time will come soon

Eila@along >> tu la, bila dh jd mommy baru tahu susah payah mak jaga kita kan..memang insaf sgt2

ayu >> thanks dear sbb wat yatie rasa bersyukur dgn apa yg dah di lalui nih..i'll b strong for teh sake of baby SN

kak NB >> erm mmg lps nangis rasa lega. nsb baik hari ni dh bjaya mandikan baby & dia tak nangis..so, mommy pon x nangis..lega :)

xeea said...

wah saiko nye.

susah rupenya jadik mommy eh. neway, hope you'll survive the hardest part then.

peluk cium utk adorable baby SN :)

Ummi Alisya said...

to my sis yatie: sabar yer once dah bergelar mommy nih. memang byk dugaan. but once yatie dah tau how to handle baby Sn tuh, insyaAllah... yatie tak kan rase letih or sedeh. rase seronok sgt! beby ita; sarra dulu nanes selama 3 bulan, siang & malam! die cume diam bile die terrrrtido! celik mate, nanes balik. huhuuu...leh imagine x caner nak handle? haha...
but now, sarra dah boleh lelpa sendiri, rase tak percaya jer die dah totally berubah! so, untuk yatie..kuatkan hati bile berdua-duaan dengan the hemsem boy tuh yer.

**mase ita berpantang pun, my mak andak dok urut ita. hehe...same lah kite! selamat berjuang menjadi mommy yang baik yer..luv beby Shafiq Nazhan. (cedap lah name hemcem boy nih)

Whitelab Maira said...

What an experience to give birth in Japan ya?

Congratulations and hope everything goes well!

mazni_azis said...

ciannyer Puteri Cherrina Emilyia ni...esok solah dh blk...apapun ucu mmg seorang yg kuat..blh gak hendle semua nih...semoga trs kuat mengharungi dugaan dan cabaran sbg seorang ibu...caiyok2

Hanz Jamaludin said...

Jadi ibu ngan sendirinya tetiba jadi heroin tau, Yatie...daripada blur tiba2 jadi terer, adat jadi bidan terjun itulah ibu ni...

Yatie dah hebat berada di perantauan melalui saat hamil di bumi asing, teruskan perjuangan! Nanti anak Yati pun bakal jadi pejuang jugak.

MyHasla said...

salam yatie,
masih dalam pantang dah kena tinggal kan sorang2 jaga baby. Ciannya. Be tough. Insyaallah u get get thru all these. Everything must begin with the 1st time kan. So lepas ni sure yatie boleh handle. You will appreciate those moments together with baby SN.
Baby SN nangis tu sebab nak kena hold ngan mommy dia.... sebab dia tahu tak ada org lain dah yang boleh hold xcept his mummy!

yatie chomeyl said...

xeea >> tu lah, once dh jd mommy baru tau camne sushanya mak kita jaga kita dulu2 huhu

ita >> erm tu lah, xmo sedih2 dah..lgpon lps dh tulis n3 ni pon rasa lega dgn sokongan kwn2 sume :)

QM >> thanks..i hope so

angah >> aah, x sbr tggu solah balik huhu..erm moga hari ni lebih baik dr semalam

hanz >> tenkiu utk semangat tuh..okeh, mulai skrg berusaha jd ibu yg heroin :)

myhsala >> tu la pasal, tiba2 je dia nak beriba padahal sblm ni ok je. harap2 bila daddy dia balik, dia dh ok mcm sebelum2 ni

Nani~~{@ said...

Salam Yatiey,

hope yatiey n baby sihat selalu ye..
first experience kan..takpe, pelan2 belajar k.. nani pun still belajar lg..try nak jd gud mommy to Hafiy^_^

hugs kisses baby SN!

Jiey^Mien said...

takpo.. takpo.. letih lagu mano pom, tgk muko anok mesti rs sejuk key.. =)

Unknown said...

salam mommy SN,

I know u sure can do it.. at least the 1st 20 days, yatie dah dpt berehat.. I never had the chances for my 3 confinement... semua sendiri.. sampai sakit2 urat la..

org kata dlm pantang ni usah emo sgt.. definitely it takes time utk develop ur relation with bb SN.. I'm sure lama2 u'll cope with it.... take care & gud luck mommy.. be tough..

azuradaud said...

kak yatie...
hajimemashite
watashiwa azura desu
(sempat gak belajar base jepun time kursus kat jepun dulu)
..salam perkenalan di alam maya..
kenal blog akak from my colleague (k.aishah zaharin)
hehe..seronok betul baca kisah2 akak di jepun..paling best bila baca entri sebelum ni tntg kelahiran baby SN..
hari ni dah hari khamis..so harap baby SN tak sunyi lagi...

ja matta

gEe said...

ala yatie oi...siannyer akak baca...sabar lah..belajar pelan2..yang penting jgn cepat panic kay..take care...

yatie chomeyl said...

nani >> aah, learning process sbg mommy baru saja bermula

jiey >> btol2x,letih pon bilo tgk muko dio terus senyum semula :)

k.yong >> xder lah emo smp nak baling pinggan mangkuk hehehe cuma cuak je tgk baby SN nangis .. ok, i'll be tougher today

azura >> thanks sudi jengah blog akak. tu la..hari ni dh hari khamsi..x sbr tggu daddy dia smp umah

k.gee >> hari ni dh ok sikit, x panik dah.. :)

♥MAMASYAZA♥ said...

kesiannye yati...sabarlah mmg cam tu la kalo dah ada anak kecik...bila diaorg menangis..kita mesti gabra..akak le tu kalo bab gabra2 ni

yatie chomeyl said...

mamasyaza >> tu la pasal, gabra x tentu hala padahal biasa la kalau baby nangis kan? mommy pun sibuk2 nak nangis jugak hehe

Unknown said...

ohhhhooo, jgn baling pinggan mangkuk.. rumah mommy SN smart house kan.. dia leh detect tak kalo org baling brg dlm rumah ni..

mommy nangis bila bb melalak non stop... mn2 mommy pun emo, sedey wooo... terasa cam daku not doing the best to comfort him... okay.. selamat berjuang utk cabaran seterusnya... now bb SN is ur school to be great mommy... ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...