CHOMEYL thinker to create CHOMEYLNESS among other CHOMEYLIERS

If you would not want to be forgotten as soon as you are dead, either write things worth reading or do things worth writing --> Benjamin Franklin

This blog is best viewed with Mozilla Firefox and Google Chrome

Friday, 25 May 2012

9 Waktu Mustajab Doa

http://www.murabbi.net/images/smiley/assalamualaikum.gif
 Hari ini lambat sikit update blog. Keadaan kesihatan masih tak menentu. Kejap OK, tapi kejap batuk sampai muntah2. Bukan nak mengeluh pun atas ujian sakit ini sekadar nak berkongsi rasa dan mohon kesudian teman2 untuk sama2 mendoakan mak buyung ini kembali sihat cergas macam sediakala *bukan maksudnya malas nak doa sendiri; tapi tak salah kan kalau kita berdoa secara berjemaah gitu*.


Ini I baru dapat dari e-mail; nak kongsi dengan kawan2 semua 9 waktu mustajab untuk berdoa.

 
Ada waktu-waktu tertentu yang mempunyai nilai mustajab doa. Maka jangan sia-siakan kesempatan untuk berdoa di waktu itu.

1. Waktu sepertiga malam yang akhir
Sesungguhnya Rasulullah bersabda: "Allah akan turun ke langit dunia setiap malam iaitu sepertiga malam yang terakhir, seraya berfirman: "Sesiapa yang berdoa kepada-Ku, maka aku akan menerima permintaannya dan sesiapa yang meminta keampunan daripada-Ku maka Aku akan mengampuninya". (HR Bukhari dan Muslim)

2. Sewaktu berbuka puasa bagi orang yang berpuasa
"Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika saat berbuka ada doa yang tidak ditolak". (HR Ibnu Majah)

3. Doa selepas solat fardhu
"Doa itu mustajab pada waktu malam dan selesai solat fardu" (HR Al-Tirmizi)

4. Doa di dalam sujud
"Adapun pada waktu sujud, maka bersungguh-sungguhl ah berdoa keraan saat itu sangat tepat untuk dikabulkan" (HR Muslim)
"Sehampir-hampir hamba kepada Tuhannya ialah ketika waktu sujud , maka perbanyakkanlah berdoa" ( HR Muslim )

5. Sesaat pada hari Jumaat
"Sesungguhnya pada hari Jumaat ada satu saat yang tidaklah bertepatan seorang hamba muslim shalat dan memohon sesuatu kebaikan kepada Allah melainkan akan diberikan padanya, beliau berisyarat dengan tangannya akan sedikitnya waktu tersebut". (HR Bukhari dan Muslim)

6. Ketika Lailatulqadar
Aisyah r.a bertanya kepada Rasulullah s.a.w “ Sekiranya saya bertemu dengan Lailatul Qadar , apakah yang perlu say abaca? Jawab Rasulullah s.a.w sebutlah olehmu Ya Allah, sesungguhnya Kamu Maha Pemaaf lagi Maha Mulia . Kamu sukakan kemaafan . Jesteru , maafkanlah aku .” (HR Al-Tirmizi, Ibn Majah & Al-Nasa’ie , lihat sahih Al-Tirmizi )

7. Ketika Hari Arafah
Dari ‘Amr bin Syu’aib Radhiyallahu ‘anhu dari bapaknya dari datuknya bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda. “Sebaik-baik doa adalah pada hari Arafah”. (Sunan At-Tirmidzi, bab Jamiud Da’waat 13/83)

8. Doa antara Azan dan Iqamah
"Tidaklah ditolak doa diantara azan dan iqamah .” ( HR Al-Tirmizi)

9. Ketika Hujan
Imam An-Nawawi berkata bahawa penyebab doa pada waktu hujan tidak ditolak atau jarang ditolak ialah kerana pada saat itu sedang turun rahmat khususnya curahan hujan pertama di awal musim. (Fathul Qadir 3/340).


JazakAllah Khayr (جزاك اللهُ خيراً‎) = "May God reward you with goodness."

Pssssttt : “Jumu’ah Mubarak!” to all of you...may this Friday brings barakah in your life..Ameen. Thanks Kak Ayu untuk perkongsian yang chomeyl ini.

~ Thanks for reading this (^-*) ~
 

9 words of wisdom & comments:

lavenderlover said...

thanks atas sharing ni.. semoga cepat sembuh..
like this post =)

norliha said...

Nice info...
take care yourself,
Semoga kembali sihat.. AMEEENN

transformed housewife said...

insyallah cepat2 sembuhla tu.

ddfirdaus said...

Thanks dear..semoga mommy sihat2 hendaknya..syok yeb sn nk dpt adik ye..pinjam ni eh nk tepek kt mana2 tpt supaya ingat dan rajin berdoa..

Asmara said...

nice sharing. harap2 boleh diamalkan. InsyaAllah..

Rai said...

semoga doa saya lebih mustajab lagi..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

tq for sharing uols
get well soon na...seksa x cihat masa preggy ni

yatie chomeyl said...

thanks kawan2 semua yg sudi doakan kesihatan I ..sayang ketat2 ♥♥♥

Nur-nba said...

Tahniah ye Yatie.. Maaf le lama benar tak bertandang ke mari.. Ketinggalan banyak ni.. Moga Yatie dapat lalui semua ujian saat mengandungkan zuriat kedua dan selamat melahirkan bayi yang comel dan sihat. Bila due?

Perkongsian yang baik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...