CHOMEYL thinker to create CHOMEYLNESS among other CHOMEYLIERS

If you would not want to be forgotten as soon as you are dead, either write things worth reading or do things worth writing --> Benjamin Franklin

This blog is best viewed with Mozilla Firefox and Google Chrome

Friday 20 July 2012

Esok hari PUASA...esok hari PUASA ♪ ♫ ♪


Salam,

Malam tadi lepas dinner dan sambil lepak2 depan laptop tengok online streaming TV3, dapat jugak lah kami sekeluarga tengok pengumuman puasa kat Malaysia. Tiba2 rasa rindu kat pak Engku yang dah berpuluh-puluh tahun buat pengumuman puasa/raya tu, sebab Pak Engku tu cakap satu persatu setiap patah perkataan...debaran tu lebih terasa di dada mrgreen  ekekeke. For those yang terlepas, nah I tepek video pengumuman malam tadi khas untuk korang.



Lepas tengok pengumuan kat TV3 tu, kitorang tunggu pulak pengumuman dari Masjid Fukuoka berhubung tarikh permulaan puasa di Jepun. Biasanya memang diorang akan ikut tarikh kat Malaysia sebab Malaysia merupakan negara Islam yang terdekat dengan Jepun. Few minutes lepas tu, e-mail pemberitahuan pun masuk → "All Masjids, Musallahs, Muslim Organizations in Japan : Ruyat-e-Hilal Committee-Japan is pleased to announce that the Hilal (Crescent) for Ramadhan (1st of Ramadhan, 1433 A. H.) has not been sighted in Japan nor in Malaysia on Shaban 29, 1433  (July 19, 2012). Therefore Ramadhan will start on Saturday , July 21, 2012."
 
 
Jadinya, kami di Jepun ini akan sama2 berpuasa hari Sabtu macam korang-korang kat Malaysia juga lah. Yang tak sama nya iala tempoh berpuasa yang lebih panjang iaitu selama 16 jam sebab puasa tahun ini masih lagi di musim panas macam tahun lepas jugak. So, nampak gaya kena bagun untuk sahur around pukul 2.30 pagi la sebab mak buyong tak leh makan kalut2 cepat2, nanti jadi "sooh" perut *bahasa Qelate* (stomach pain).



This year is the 5th Ramadhan for me di perantauan *hopefully the last one*. Kali pertama pada tahun 2006 masa belajar kat Munich, kali ke-2, ke-3 dan ke-4 ialah di Fukuoka ini lah pada tahun 2009, 2010 dan 2011. Besides that, this is also the 4th Ramadhan for my siblings and I setelah pemergian arwah Ma seperti yang pernah I ceritakan dalam entry "Terkenang Ramadhan2 yang telah lalu". 

Setakat ini tak ada rasa sedih dan sayu lagi, agaknya sebab dah semakin lali dengan puasa di perantauan. Lagipun tengah2 preggy ni tak elok lah nak melankolik sangat, nanti effect pulak pada baby dalam kandungan.Tapi tak tahu lah kalau 2-3 hari lepas puasa akan rasa sedih (ke sebenarnya terliur) bila tengok orang post gambar makanan best2 kat FB *okeh I nak berazam untuk tak bukak FB sepanjang bulan puasa untuk mengelakkan mengidam makanan2 sedap kat Malaysia* mrgreen  ngeeee.


So, selamat berpuasa untuk semua yang beragama Islam. Jom kita sama-sama rebut ganjaran di bulan mulia ini dengan memperbanyakkan amalan. Jangan lupa jugak, snetiasa jaga tuturkata dan perlakuan untuk mengelakkan puasa kita sia-sia, nanti cuma dapat lapar dan dahaga sahaja huhuhu.



Beringat-ringat jugak waktu berbuka. Jangan berlebih-lebihan sampai terlalu kenyang, nak rukuk untuk solat pun dah susah. Ingat2 yang puasa ini sepautunya mengajar kita untuk menghayati keperitan orang2 fakir miskin yang susah nak dapat makanan, jangan sampai kita membazir pulak. Lagi bagus kalau kita banyak menderma untuk orang2 yang lebih memerlukan.





JazakAllah Khayr (جزاك اللهُ خيراً‎) = "May God reward you with goodness."

 “Jumu’ah Mubarak!” to all of you...may this Friday brings barakah in your life..Ameen

Pssssttt : tak pasti lagi terawih kat rumah ataupun kat Masjid Fukuoka malam ni. Kat sini susah sikit kalau pergi terawih bawak budak2 sebab kena pastikan budak2 tak bising, maklumlah masjid kecil dan tak boleh menggangu ketenteraman orang2 Jepun yang tengah berehat di waktu malam; nanti kang diorang jadi tak suka dengan orang islam pulak.

~ Thanks for reading this (^-*) ~
 

18 words of wisdom & comments:

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

Ni excited nk terawih kt mesia ni
Ai 3rd yrs kt sini sbb 2009 sempat poser n raya kt mesia
Selalu sahur pukul 12am gituew lepas tu tidur then bangun solat subuh plak....16 hrs sangat mencabar moga d permudahkan IA

ddiini said...

slmt bpuasa tie, km kt cni puasa dh, subuh 2.38am maghrib 9.10pm...moga beroleh kekuatan menyempurnakan ibadah ni

Fazlinil Irma said...

ramadhan kareem yatie. moga bertahan utk tempoh yg panjang.

insyaallah.. nanti baby lagi cerdik. sbb mummy dia puasa lama. ngee. :)

love live good life said...

we all dah start puasa since Friday...sama jugak mcm u all, puasa during summer, panas cecah 43 degree...

Asmara said...

haah kan rindu dgn pak Engku tu. rasa membesar dengan dia pulak. bila pengumuman nak puasa ngan raya mesti wajah dia yg ditunggu. hihi..
eh kat sana lewat setengah jam dari kami. hehe.. kami berbuka dulu la ye. tapi sahur awal la pulak. hukhuk..

Affieza said...

blh tahan ke xbuka fb spjg pose ni....hehe

lavenderlover said...

selamat berpuasa.. =)

transformed housewife said...

16 jam? Harap2 bersabarlah. Thn depe poso di Msia doh.

Unknown said...

selmat berpuasa....

ya pak engku tu dari saya kecik sampai besar dengar suara dia...tahun ni dah lain...kurang skit feel debaran dia..hehehe

Sidratul Muntaha said...

selamat pose tie..
semoga kali ni ramdhan bawak barakah pada kita seme.
amin.

yatie chomeyl said...

Lady ayu : mesti best kan terawih kat msia, hujung2 dpt tgk org main mercun lagi hehe

ddini : suhu kat sana ok dop? ko panas mace sini jugop? slmt berposa ko mung jugok saing :)

yatie chomeyl said...

Fazlinil Irma : Insya Allah, ameen

FIZA : wah, san alagi panas, bertabahlah babe

yatie chomeyl said...

Kak As : oo lmbt setengah jam erk, nk duk sana la klu gitu..cpt sikit buka eheh

Affieza : x boleh :p

yatie chomeyl said...

lavenderlove : slmt berposa 2 u too :)

kak nur : insya Allah :)

yatie chomeyl said...

daddydee jedi : tu lah kan, sejak lahir tgk pak engku je..bila dh tukar org, rasa x best hehe

ayu : slmt posa utk ayu jugak :)

Aleyn said...

Selamat berpuasa!!

Ezna Khalili said...

selamat berpuasa to yatie n hubby. SN tak puasa kot. Ke puasa yer SN?

yatie chomeyl said...

ALeyn : slmt berposa 2 u too :)

Ezna : mesti lah tak hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...