CHOMEYL thinker to create CHOMEYLNESS among other CHOMEYLIERS

If you would not want to be forgotten as soon as you are dead, either write things worth reading or do things worth writing --> Benjamin Franklin

This blog is best viewed with Mozilla Firefox and Google Chrome

Friday, 9 March 2012

22 sebab Malaikat Rahmat tidak akan memasuki rumah

 http://www.murabbi.net/images/smiley/assalamualaikum.gif
Rumah merupakan satu keperluan asasi seseorang manusia. Sungguhpun demikian, pada pandangan manusia biasa, rumah yang baik adalah rumah yang besar dan selesa didiami. Islam juga menggariskan panduan bagaimanakan sebuah rumah bukan sahaja dapat meneduhi penghuninya, tetapi membuat penghuninya disirami rahmat oleh Allah SWT. 


Disini disenaraikan 22 sebab Malaikat Rahmat tidak masuk ke rumah dan menyebabkan penghuninya terjauh dari rahmat Allah.

22 sebab Malaikat Rahmat tidak akan memasuki rumah :-


1.      Rumah orang yang memutuskan hubungan Silatul Rahim.

2.      Rumah orang yang memakan harta anak yatim secara haram.

3.      Rumah yang memelihara anjing.

4.     Rumah yang banyak menyimpan gambar yang mencerca Para Sahabat Nabi, orang yang telah mati dan sebagainya.

5.   Rumah yang mengumandangkan nyanyian yang memuja selain daripada Allah SWT.

6.      Rumah yang sering meninggikan suara. --> lepas ni cakap slow2 je dengan anak2

http://photo.goodreads.com/books/1205566253l/2242343.jpg http://img2.imagesbn.com/images/101580000/101583584.jpg
 +- sumber: sini dan sini -+

7.      Rumah yang didiami mereka yang syirik kepada Allah SWT seperti tukang tilik, ahli syihir dan nujum.

8.     Rumah yang menggunakan perhiasan daripada emas seperti pinggan dan mangkuk daripada emas.--> *melampau okeh, siap pinggan mangkuk pun nak salut emas*
 

http://www.prettylittlegreenthings.com/wp-content/uploads/2011/08/Marble-House.jpg 
 +- sana sini bersalut emas. sumber sini -+

9.   Rumah yang makan makanan yang berbau seperti bauan rokok, perokok, penagih dadah-> *kalau petai or durian OK je kot*

10. Rumah yang didiami mereka yang sentiasa bergelombang dengan maksiat.

11. Rumah yang didiami mereka yang melakukan dosa-dosa besar.

12. Rumah yang didiami mereka yang derhaka kepada kedua ibu bapa.

http://4.bp.blogspot.com/-shIdzLzikiQ/TcSfMkOnd4I/AAAAAAAAA3k/1mTbxaQZzYI/s1600/anak-derhaka.jpg
+- sumber : sini -+

13. Rumah pemakan riba.

14. Rumah yang mengamalkan budaya syaitan.

15. Rumah yang memiliki patung-patung.--> *patung2 hiasan dan puja tu yang tak boleh..patung mainan kalau cuma buat bantak peluk je, takpe*

16. Rumah yang memiliki loceng seperti loceng gereja.

17. Rumah yang didiami peminum arak.

18. Rumah yang mempercayai tukang tilik.

http://www.michelejonesart.com/images/gallery/73_fortune_teller.jpg http://tx.english-ch.com/teacher/yanda/fortune-teller.jpg 
+- sumber : sini dan sini -+

19. Rumah yang didiami mereka yang mendapat laknat Allah SWT, pemakan rasuah, pemberi rasuah dan mereka yang mengubah kejadian Allah SWT seperti wanita yang mencukur bulu kening, wanita yang memakai gelang atau rantai di kaki.

20. Rumah yang didiami mereka yang berhadas besar tanpa mandi Janabah/Junub.--> *sila lah segera bersuci kalau dalam keadaan hadas besar*

21. Rumah yang melakukan pembaziran (berhias dengan berlebihan).--> *ingat ni, kalau kaya macamana sekali pun jangan nak membazir hias kristal kat setiap petak jubin dinding*


http://www.instablogsimages.com/images/2007/09/27/steuler-gold-tile_48.jpg 
+- gambar hiasan: sumber  sini -+ 

22. Rumah yang melakukan maksiat di dalamnya.


Mari sama-sama kita memastikan 22 perkara ini tidak berlaku di dalam rumah kita, baru lah nanti boleh di gelar "Rumahku Syurgaku". Insya Allah.


Sumber : http://akhbaralyom.net/

Pssstt : bila tengok point no 21 tu terus terbayang rumah2 yang selalu Kak Nita tunjuk kat dalam rancangan astana idaman tu...erm..erm...ermm...

~ Thanks for reading this (^-*) ~ 
 

14 words of wisdom & comments:

Rai said...

semoga rumah saya dimasuki malaikat...takut kan..

~farah~ said...

tq for this reminder :)

Asmara said...

thanks yatie. mudah2an kita xde dlm golongan tu.

transformed housewife said...

rumah dlm astana tu soh2 byk perhiasan berlebihan2.

zailamohamad said...

haritu masa en husben outstaion ke Uzbek, dia belikan pinggan mangkuk hok bersadur emas..ermm..buke emas setongkol pown..tapi rusingnya kalu itu menjadi sebab malaikat xmasuk rumah..huhuhu (kelik kikis emas di pingge tu jual ah)

pahtu meninggikan suara tu meme sokmo buat sebab sekali oyak tak jalan, nak kena naikkan volume barulah anak2 buat..huhuhu btw Yati, mana nak cari buku tu eh?? macam menarik je untuk dibaca:)

norliha said...

semuga malaikat rahmat sudi bertandang ke rumahku...

Oyis said...

ore pon tgh cuba control suara. payah la. jak azali dah speaker kuat

Almiraz said...

Very informative...mudah-mudahan kita termasuk dalam golongan yang baik2...

yatie chomeyl said...

Rai : insya Allah, AMeen

farah : u r most welcome :)

Kak As : insya Allah, Ameen

yatie chomeyl said...

kka nur : erm..maybe puok dio x tau kot pasal malaikat rahmat ni huhuhu

zaila : buku tu ore cari di amazon, kalu di msi amaybe ado jual kot kat MPH ataupun kinokuniya

yatie chomeyl said...

norliha : insya Allah, Ameen

oyis : tu la, kade2 lost control..tubik jugop speaker Altec Lansing huhuhu

yatie chomeyl said...

Almiraz : insya Allah, harap2nya gitulah

Mirae Collection said...

Mohon share

Mirae Collection said...

Mohon share

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...