CHOMEYL thinker to create CHOMEYLNESS among other CHOMEYLIERS

If you would not want to be forgotten as soon as you are dead, either write things worth reading or do things worth writing --> Benjamin Franklin

This blog is best viewed with Mozilla Firefox and Google Chrome

Friday 1 June 2012

Hikmah dari ujian sakit

http://www.murabbi.net/images/smiley/assalamualaikum.gif
Since Ahad 2 minggu lepas, I was down with bad flu and heavy coughing. It was pretty bad on the first few days. Selesema tersumbat hidung dengan mukus2 hijau tu, lepas tu batuk berkahak. Batuk non-stop sampai tekak rasa kering. Mula nya sekadar batuk dan selsema biasa, berjangkit dari SN yang batuk dan selsema.

Tapi bila SN dah semakin sembuh, keadaan I jugak yang makin melarat. Sampai satu tahap, I muntah keluar air liur je sebab batuk tak berhenti. Setiap kali batuk tu siap datang dengan package terkucil sekali; toksah tanya lah berapa banyak pantyliner yang dah terpaksa di gunakan dalam sehari..huhuhuhu.

Kemuncak kepada batuk dan selsema berpanjangan ini, I hilang suara. Suara lagi 'rock' dan manja dari Ella, setiap kali nak bercakap rasa pedih sangat. Tidur malam pun tak lena, in fact there are few nights yang I lansung tak boleh tidur sepanjang malam sebabnya setiap kali baring; batuk pun menjadi-jadi. Bila batuk je, terus rasa nak terkucil dan termuntah. Penyudahnya lepas Subuh baru boleh lelapkan mata.Since I'm pregnant, Dr tak bagi apa2 ubat. Paling tak pun, Dr cuma suruh rehat banyak2.

lots-of-coughing-these-last-few-weeks.jpg
 +- picture source : Luisescobar blog -+


For the record, sepanjang minggu lepas dan minggu ini I cuti banyak hari dari lab. Minggu lepas cuma pergi lab hari Rabu je kalau tak silap. Minggu ni pulak, start hari Rabu je baru mampu pergi lab. Itu pun hari Rabu tu, terpaksa mintak hubby datang jemput sebab sakit kepala pulak menyerang. Dasyat betul penangan ujian sakit batuk + selsema + sakit kepala kali ini.


Tapi Alhamdulillah, ujian sakit selama 2 minggu ini buat I terfikir akan beberapa nikmat yang I take for granted selama ini. Antaranya ialah :

(1) Nikmat suara
• Masa batuk sampai tak ada suara tu , baru rasa besarnya nikmat boleh bersuara selama ini, Baru terfikir salah silap yang selama ini kadang-kadang tak sedar bercakap meninggikan suara dengan hubby. Lepas tu terfikir pulak kekhilafan diri yang suka cakap dengan nada tinggi dengan anak bujang ku itu. Bila Allah tarik sikit nikmat boleh bersuara tu; baru lah menggelabah dan menyesal kesilapan lalu. Terus bertekad dalam hati yang lepas dah sihat, tak nak dah meninggi suara dengan hubby dan tak nak dah marah2 SN *semoga istiqamah lah hendaknya*.

(2) Nikmat bernafas
• Dah kata tersumbat hidung kan, haruslah sistem pernafasan pun macam terganggu sikit. Hembus macamana pun tetap lah hidung tersumbat, tonyoh2 vicks/balm dalam lubang hidung pun tak berkesan. Masa ni baru terfikir, nikmatnya boleh bernafas dengan sempurna selama ini.



A Colorful Cartoon of a Man with a Cold Breathing Nasal Spray - Royalty Free Clipart PictureRoyalty-Free (RF) Clip Art Illustration of a Cartoon Nauseous Man Breathing Into A Paper Bag by Ron Leishman

+- picture source: picturesof and clipartof -+

(3) Nikmat tidur
• Masa sakit teruk tu, walaupun mengantuk sangat tapi tetap tak boleh tidur lena sebab baru je nak tidur, batuk non-stop. Kalau baring, batuk makin menjadi-jadi. Sebab tak boleh tidur, kepala otak pun berfikir nikmat tidur yang selama ini di sia-siakan. Kadang-kadang sengaja tidur lewat sebab main game kat ipong padahal kalau tidur awal; boleh bangun awal untuk qiamullail. Masa dah sakit, baru lah sedar nikmat tidur secukupnya yang di abaikan selama ini dan barulah terhegeh-hegeh nak bangun qiamullail.

(4) Nikmat sihat
• Sepanjang tak sihat tu dan tak dapat ke lab, baru lah kepala terbayangkan kerja-kerja yang masih menimbun untuk di siapkan.  Lepas tu baru la terfikir pesanan untuk menggunakan "masa sihat sebelum sakit" dan "masa lapang sebelum sibuk" dengan sebaiknya.


(5) Nikmat kasih sayang
• Sepanjang 2 minggu ini, hubby dan SN memang melayan I macam permaisuri. Walaupun mengantuk, hubby tetap sanggup bangun tengah2 malam untuk buatkan air asam jawa. SN pulak tolong picit kepala dan sapukan vicks kat badan mommy. Bukan nak kata selama ini tak sedar kasih sayang diorang terhadap I, tapi masa I sakit hari tu memang nampak sangat betapa diorang berdua betul-betul berada di sisi I di waktu susah dan senang..sob sob sob..terharu sangat.

+- thanks hubby & SN for being with me through thick and thin -+


Terima kasih ya Allah di atas sedikit ujian sakit itu. Alhamdulillah, hari ini walaupun sakit kepala masih lagi bersisa sikit2; tapi sekurang-kurangnya batuk dan selsema dah berlalu pergi. Dah boleh kembali ke lab, dan sambung siapkan kerja2 terbengkalai sikit2. Dalam sakit2 tu blog tetap berupdate macam biasa sebab kebanyakan entry ialah scheduled post yang I prepare masa weekend.


Niat I tulis entry ini bukannya nak mengada-ngada mengadu sakit yang sedikit sedangkan ramai lagi orang yang di uji dengan ujian kesakitan yang lebih berat. Niat entry ini di tulis ialah untuk mengingatkan diri ini yang selalu lupa dan sering alpa. Bukan apa, bila I tulis kat blog, secara tidak lansung I akan ulang2 baca banyak-banyak kali. Insya Allah kalau sesekali I "terlupa" dengan hikmah kesakitan; I boleh buka balik entry ini untuk sedarkan diri yang lalai ini.


"Maka nikmat Rab (Tuhan) kamu yang manakah yang kamu dustakan?"

JazakAllah Khayr (جزاك اللهُ خيراً‎) = "May God reward you with goodness."

Pssssttt : “Jumu’ah Mubarak!” to all of you...may this Friday brings barakah in your life..Ameen

~ Thanks for reading this (^-*) ~
 

9 words of wisdom & comments:

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

dugaan sakit plus preggy ni mmg seksa kan....ada hikmah sakit tue

Asmara said...

Moga terus dikurniakan kesihatan yg baik buat Yatie. Amin..

love live good life said...

get well soon babe...

Norliha Samad said...

yatie akak pun sedang sakit tekak, suara tak de dan tak leh tido malam pasal hidung tersumbat sampai susah nak nafas.
Teringat ada silap dgn suami terus mintak maaf dan malam esoknya dah leh tido nyenyak.
Mmg Allah Maha Adil sbb suruh kita fikir setiap apa yang berlaku pada kita ada hikmah disebaliknya.

Hanis MY said...

memey sekso ore dulu demey meta pung eh sero sengsara sngt semoga terus diberi kesihatan deyh take care...

thanks for the tips!

transformed housewife said...

sakit tu mmg utk menghapus dosa. Jd kita kena sabarla. Take a good care of yourself.

yatie chomeyl said...

lady ayu : yup, bnyk hikmah yg xsedar selama ni

Kak As : thanks utk doa tu :)

yatie chomeyl said...

FIZA : thanks dear :)

kak norliha : btol2, kdg2 kita xsedar silap kita..mungkin ni salah satu cara Allah nk sedarkan kita

yatie chomeyl said...

Hanis : gambare ne

Kak nur : Insya Allah, I will

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...